Eurostar dreigt Nederlandse verbindingen te schrappen

Eurostar-terminal Amsterdam
De Eurostar op station Amsterdam Centraal. Eriksw / Wikimedia Commons

Eurostar dreigt te vertrekken uit Nederland als er geen duidelijke afspraken komen over de capaciteit voor internationaal treinverkeer. Dat schrijft ceo Gwendoline Cazenave in een ingezonden brief in het FD. Onder andere de problemen op de snelheidslijn en de renovatie van Amsterdam Centraal zitten de reiziger volgens haar in de weg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: FD

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

7 reacties op “Eurostar dreigt Nederlandse verbindingen te schrappen”

Tammo Wallinga|20.09.24|13:03

“Door scheurtjes in viaducten is de snelheid op grote delen van het traject, waarover ook internationale sneltreinen rijden, verlaagt van 160 naar 80 kilometer per uur.”
Mag het “verlaagd” zijn?
Met vriendelijke groet,
T.Wallinga

Alexander Molendijk|20.09.24|14:44

Scherp, bedankt! Is aangepast.

Martin Fossa|21.09.24|12:09

Van 300 naar 80 km per uur

Johan V|22.09.24|00:48

Eurostar heeft groot gelijk! Als NS de zaak op orde heeft een nieuwe poging wagen.

Johan V|22.09.24|00:50

Eurostar heeft groot gelijk. Wanneer NS de zaak op orde heeft een nieuwe poging wagen!

Marc Busio|22.09.24|14:07

De enige twee internationale treinverbindingen die in reistijd nog enigszins met het vliegtuig kunnen concurreren (A’dam-Parijs en A’dam-London) dreigen door Eurostar geschrapt te gaan worden. Hoe diep zijn we gezonken sinds we begin deze eeuw zeven miljard euro hebben uitgegeven voor de aanleg van de HSL-Zuid? Zijn de reizigers straks op de uiterst onbetrouwbare IC-Brussel aangewezen om in die stad op een Eurostar-trein naar Parijs of Londen te stappen? Het zou te treurig voor woorden zijn!

Patrick EHV|25.09.24|15:02

@Johan V: het is Infraspeed dat verantwoordelijk is voor dit deel van de HSL-infra, dat is gebouwd op aangeven van Rijkswaterstaat. Het is zorgelijk dat de bouwstandaarden voor TGV zoals die in Frankrijk gelden niet zijn overgenomen. Had iemand ergens het idee dat het goedkoper of beter kon?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eurostar dreigt Nederlandse verbindingen te schrappen | SpoorPro.nl

Eurostar dreigt Nederlandse verbindingen te schrappen

Eurostar-terminal Amsterdam
De Eurostar op station Amsterdam Centraal. Eriksw / Wikimedia Commons

Eurostar dreigt te vertrekken uit Nederland als er geen duidelijke afspraken komen over de capaciteit voor internationaal treinverkeer. Dat schrijft ceo Gwendoline Cazenave in een ingezonden brief in het FD. Onder andere de problemen op de snelheidslijn en de renovatie van Amsterdam Centraal zitten de reiziger volgens haar in de weg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: FD

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

7 reacties op “Eurostar dreigt Nederlandse verbindingen te schrappen”

Tammo Wallinga|20.09.24|13:03

“Door scheurtjes in viaducten is de snelheid op grote delen van het traject, waarover ook internationale sneltreinen rijden, verlaagt van 160 naar 80 kilometer per uur.”
Mag het “verlaagd” zijn?
Met vriendelijke groet,
T.Wallinga

Alexander Molendijk|20.09.24|14:44

Scherp, bedankt! Is aangepast.

Martin Fossa|21.09.24|12:09

Van 300 naar 80 km per uur

Johan V|22.09.24|00:48

Eurostar heeft groot gelijk! Als NS de zaak op orde heeft een nieuwe poging wagen.

Johan V|22.09.24|00:50

Eurostar heeft groot gelijk. Wanneer NS de zaak op orde heeft een nieuwe poging wagen!

Marc Busio|22.09.24|14:07

De enige twee internationale treinverbindingen die in reistijd nog enigszins met het vliegtuig kunnen concurreren (A’dam-Parijs en A’dam-London) dreigen door Eurostar geschrapt te gaan worden. Hoe diep zijn we gezonken sinds we begin deze eeuw zeven miljard euro hebben uitgegeven voor de aanleg van de HSL-Zuid? Zijn de reizigers straks op de uiterst onbetrouwbare IC-Brussel aangewezen om in die stad op een Eurostar-trein naar Parijs of Londen te stappen? Het zou te treurig voor woorden zijn!

Patrick EHV|25.09.24|15:02

@Johan V: het is Infraspeed dat verantwoordelijk is voor dit deel van de HSL-infra, dat is gebouwd op aangeven van Rijkswaterstaat. Het is zorgelijk dat de bouwstandaarden voor TGV zoals die in Frankrijk gelden niet zijn overgenomen. Had iemand ergens het idee dat het goedkoper of beter kon?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.