Bovenleidingwerk

Strukton Rail presenteert eerste ontwerp voor exoskelet en valbeveiliging in één

Foto: Struktron RailFoto: Strukton Rail

Strukton Rail presenteert tijdens de beurs InnoTrans de countouren van een ontwerp voor een geïntegreerd exoskelet met valbeveiliging. Voor de uitwerking van het contour-ontwerp is een samenwerking opgestart met het Robohouse.

Bij het gebruik van een exoskelet liggen de armen van de monteur in speciale cups met veren die in werking treden wanneer iemand iets boven zijn macht gaat tillen. Hierdoor moet tillen en sleutelen minder zwaar worden.

Uit proeven die Strukton Catenary Europe, het onderdeel van Strukton dat zich met bovenleidingen bezighoudt, met het exoskelet uitvoerde, bleek echter dat het maken van een neerwaartse beweging met het oorspronkelijke exoskelet te veel weerstand opleverde, waardoor dit de monteurs soms juist extra energie kostte. Ook bleek dat het exoskelet moeilijk te gebruiken was in combinatie met valbeveiliging, wat wel noodzakelijk is omdat monteurs op hoogte moeten werken.

In juni 2021 vroeg de aannemer daarom aan het Robohouse om deze problemen op te lossen door een exoskelet met een valgordel in één te ontwerpen die geïntegreerd zit in de werkkleding. Na presentatie op de beurs moet het ontwerp nog verder worden ontwikkeld. Naar verwachting komt eind 2023 het eerste prototype beschikbaar om in de praktijk te testen.

Strukton Catenary Europe heeft de afgelopen jaren verschillende innovaties uitgevoerd om de werkomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Zo introduceerde het bedrijf nieuwe schroeftollen voor het voorkomen van snijbranden en lichtere valharnassen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.