Strukton Rail wil onderwijs verbeteren en fouten voorkomen met virtuele bril

Website Strukton

Aannemer Strukton Rail is van plan de HoloLens, een soort virtuele bril, te gaan inzetten bij onder andere opleidingen van Strukton Rail Seinwezen. Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden voor het ondersteunen van monteurs. “We zijn op dit moment druk bezig met het testen van de bril voor enerzijds trainingsdoeleinden en anderzijds voor ondersteuning op afstand van monteurs in het veld”, laat een woordvoerder weten.

De HoloLens projecteert digitaal beeld op de echte wereld. Je ziet dus de plek waar je daadwerkelijk bent met voorwerpen en teksten die de bril in de omgeving projecteert. Het opvallende aan de lens is dat hij rekening houdt met de voorwerpen in de echte ruimte. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een virtueel kopje op een echte tafel te zetten. Uit onderzoek van twee stagiaires bleek recent dat het trainen van studenten via de bril goed werkt. Ook voor monteurs kan het werk met de bril eenvoudiger worden gemaakt en kunnen fouten worden voorkomen.

Stagiairs David van Snippenberg en Silvan Roelandschap ontwikkelden een proef waarbij de HoloLens een aantal studenten een uitleg gaf over hoe zij een spoorstaaf op een onderconstructie konden monteren om uit te zoeken of het mogelijk was om de bril voor lesdoeleinden te gebruiken. De studenten waren tevreden over de uitleg en wisten de montage uit te voeren.

Personeelstekort

Dit biedt volgens de aannemer mogelijkheden om meer studenten te kunnen opleiden met minder trainers. Ook is de training op verschillende plaatsen uit te voeren, waardoor training bijvoorbeeld ook bij het spoor gedaan zou kunnen worden. Dit zorgt er volgens het bedrijf voor dat studenten ondanks het personeelstekort beter opgeleid kunnen worden.

Wel raden de onderzoekers aan om de bril alleen te gebruiken voor het onderwijzen van complexe handelingen. Volgens de stagiairs is de bril te langzaam en omslachtig voor het leren van simpele handelingen. “Simpele handelingen kun je beter direct van een trainer leren”, aldus de stagiairs.

Strategie

Naast de mogelijkheden die de lens biedt voor het opleiden van studenten, kunnen ook monteurs veel met de lens, zo blijkt uit het onderzoek. Zo is het mogelijk om een collega via teams te bellen of een monteur op afstand te helpen met de bril.

Ook kunnen kaarten van kabels en leidingen geprojecteerd worden op de echte wereld waardoor een monteur precies weet waar hij in het spoor moet graven. Uit onderzoek blijkt volgens de aannemer bovendien dat 50 procent van de fouten voorkomen kan worden door de bril te gebruiken bij controles van bijvoorbeeld tekeningen. “Afgelopen week deden we succesvolle tests met de HoloLens in de tunnel bij Delft met tunneltechnische installaties”, zegt een woordvoerder over de meest recente ontwikkelingen.

De stagiairs raden Strukton Rail wel aan om te komen met een strategie en te bepalen waar het bedrijf de bril voor wil gebruiken. “De veelzijdigheid van de bril is een gevaar. Doordat je er zoveel mee kan, zie je al snel door de bomen het bos niet meer”, leggen de onderzoekers uit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.