Bovenleiding, spoor, werkzaamheden, hoogwerker

Emissieloos en van deur tot deur, dat kan vandaag de dag

Vervoer tot aan de deur en zonder enige CO2-uitstoot, dat is vandaag al mogelijk. Combined transport, waar het grootste gedeelte afgelegd wordt met de trein en alleen de korte afstanden met emissieloze vrachtwagens maakt dit mogelijk. Wat hiervoor nodig is? CO2-vrije stroomopwekking, volledige elektrificatie van het spoorvervoer, elektrische terminal overslag en batterij-aangedreven voertuigen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het in Frankfurt gevestigde adviesbureau d-fine, in opdracht van de International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR). Verdere uitbreiding van CO2-vrij gecombineerd vervoer is essentieel om de Europese doelstellingen van 55 procent broeikasgasreductie in 2030 en volledige klimaatneutraliteit in 2050 te behalen, was de belangrijkste boodschap bij de presentatie van het rapport op donderdag 23 mei.

Geen droomscenario

Emissieloos vervoer van deur tot deur lijkt een droomscenario, maar is absoluut geen toekomstmuziek. Zo is de vrachtafhandeling op de terminals Cargo City Wien Süd en Megahub Lehrte nu al CO2-vrij, dankzij het gebruik van groene stroom en het cancelen van de rangeeractiviteiten.

Spoorvervoer is inherent efficiënter dan wegvervoer vanwege de lage rolweerstand, aerodynamische voordelen en ruimtelijke voordelen, aldus de onderzoekers.

“Met de wijdverbreide elektrificatie van de hoofdlijnen van het spoor is het goederenvervoer per spoor lokaal al emissieloos. Het is onderweg om volledig emissieloos te worden door toezeggingen van spoorwegondernemingen om hernieuwbare elektriciteit te gebruiken”, merkt Sickenberger op. De combinatie met batterij-aangedreven voertuigen voor korte wegvakken van minder dan 70 kilometer kunnen leiden tot een snelle en efficiënte vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, voegt hij toe.

Energiereductie

Wijdverbreid gebruik van gecombineerd vervoer van deur tot deur zal naar verwachting een pro-rata energie-efficiëntieverbetering opleveren van 40 tot 70 procent in vergelijking met het wegvervoer. Een verdere energiebesparing kan worden bereikt door de introductie van langere treinen, van ruim 740 meter, en de wijdverbreide uitrol van de nieuwe Digitale Automatische Koppeling (DAC). Beide zullen naar verwachting bijdragen aan een besparing tot 90 procent van de CO2-uitstoot en tot 70 procent van het energieverbruik.

Een scherpe daling van de batterijkosten zal naar verwachting een grotere inzet van elektrische locomotieven op Europese netwerken ondersteunen, waarbij de batterijprijzen naar verwachting tot 70 procent zullen dalen, legden de onderzoekers uit.

Actie nodig

“Aangezien de technologie die nodig is voor emissieloos gecombineerd vervoer van deur tot deur beschikbaar is, en ook al zijn praktische geschiktheid heeft bewezen in tal van industriële toepassingen, moeten de Europese besluitvormers deze klimaatvriendelijke oplossing nu met alle vastberadenheid doorzetten” , zei Ralf-Charley Schultze, voorzitter van de UIRR.

“Daarom moeten er zo snel mogelijk passende maatregelen worden genomen om de bestaande emissieloze vervoersdiensten uit te breiden tot een Europa-breed koolstofvrij vervoersnetwerk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.