Havenspoorlijn Rotterdam

Met draadloze assenteller op 5G kan ‘miljoenen euro’s worden bespaard’

Rail Connect en ProRail gaan de komend drie jaar een innovatieve, draadloze assenteller ontwikkelen die werkt op 5G. Volgens directeur Jan-Wick Kranenburg van Rail Connect kan de invoering van ERTMS hierdoor tien jaar sneller en daarbij komt nog de besparing aan kosten. “Dan hebben we het over miljoenen euro’s.”

Vijf jaar geleden kwam ProRail met de vraag of er iets draadloos bedacht kon worden om treinen te detecteren in het havengebied. Wick kwam daarop samen met zijn zakenpartner met de oplossing van een draadloze assenteller. Op de havenspoorlijn rijden enkel goederentreinen, maar ProRail had niet inzichtelijk waar de wagons en locomotieven zich precies bevonden. Dit project was volgens hem een groot succes.

Nieuwe manier van aanbesteden bood kansen

Daarna kwamen er diverse uitvragen voorbij vanuit het ERTMS-programma, waarbij een nieuwe manier van aanbesteden werd toegepast. Volgens de directeur bood deze manier van aanbesteden een unieke kans om de draadloze assenteller door te ontwikkelen voor treinbeveiliging.

De draadloze assenteller werkt op 5G, een voor de spoorsector vrij nieuwe technologie. Kranenburg: “Nu werkt ProRail met kabels en dat veranderen is ingrijpend. Draadloze technologie werkt natuurlijk fundamenteel anders dan bedrade technologie. Door met elkaar het gesprek aan te gaan en de juiste specificaties op te stellen, kunnen we aantonen dat het werkt. Met deze nieuwe technologie kunnen we de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor naar een hoger niveau brengen.”

“Wij weten dat dit werkt en gaat lukken, die overtuiging is er. Nu moeten we samen met ProRail aantonen dat de draadloze assenteller ook geschikt gemaakt kan worden voor treinbeveiligingsdoeleinden. Alles moet perfect werken. Nogmaals, het gaat om treinveiligheid en daar worden geen concessies aan gedaan.”

Draadloze assenteller is Europese primeur

De ontwikkeling van een draadloze assenteller is een Europese primeur. “Als dit lukt is het gigantisch, dan wil iedereen in Europa het hebben. De invoering van ERTMS kan hierdoor tien jaar sneller en daarbij komt nog de besparing aan kosten. Dan hebben we het over miljoenen euro’s.”

Kranenburg heeft met zijn bedrijf Rail Connect de ambitie om binnen drie jaar heel Nederland te voorzien van deze innovatieve draadloze assenteller. Maar wat doet zo’n assenteller? “Het woord zegt het eigenlijk al, het telt assen. Beter gezegd; het telt wielen. Op die manier weten we wanneer een trein een bepaalde sectie in rijdt, maar ook wanneer die trein de sectie uit rijdt en de sectie vrij is voor ander treinverkeer.”

Assentellers zijn op zichzelf niet nieuw, draadloze assentellers daarentegen wel. “Het nieuwe ERTMS vervangt het oude ATB-beveiligingssysteem. De basis van ERTMS is de toepassing van assentellers. De huidige assentellers hebben bedrading nodig voor de voeding en voor datacommunicatie. Dat betekent dat er voor 20.000 assentellers heel veel kabels getrokken moeten worden. Dat betekent heel veel graafwerk langs het spoor en heel veel graafwerk betekent veel tijd én geld”, legt Kranenburg uit.

‘Nieuwe manier van aanbesteden biedt veel kansen’

De directeur roemt de nieuwe manier van aanbesteden van ProRail. “Dit biedt enorm veel kansen. Als het bij de traditionele manier was gebleven, dan was dit idee nooit van de grond gekomen. ProRail neemt nu ook een risico door dit te doen. Dat is iets goeds. In plaats van dat wij een opdracht krijgen en die uitvoeren, mogen we nu actief meedenken hoe dingen beter, duurzamer en sneller kunnen. Dat is in mijn ogen een win-win situatie.”

Voor de ontwikkeling van draadloze assentellers is drie jaar nodig. Binnen deze tijd is er nog veel werk te verzetten. “We gaan nu samen met ProRail de specificaties opstellen en de vraag beantwoorden: hoe kunnen we draadloze communicatie inzetten voor treinbeveiliging? Dat is een heel belangrijke fase, want deze fase gaat bepalen hoe het product er uiteindelijk uit komt te zien. We zullen aantonen dat dit echt werkt en dat dit de veiligheid op het spoor ten goede komt. Het wordt een boeiende en vooral hele leuke tijd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Met draadloze assenteller op 5G kan ‘miljoenen euro’s worden bespaard’”

asierts|25.01.22|11:41

Di artikel bevat zoveel fouten dat er geen beginnen aan is. Toch een poging.
Ten eerste: hoezo europese primeur? Assentellers obv radiocommunicatie bestaan allang (Alcatel had ‘em jarenlang) en Argenia Railway Technology (check google) biedt nu 1 aan obv FHSS.
Ten tweede: hoezo ATB-beveiligingssysteem? Het NL-hoofdspoor-bev-systeem is gebaseerd op NS54-baanseinen, ATB is ‘slechts’ een toegevoegd hulpmiddel. Het is onjuist om te spreken over ATB-bev als het integrale bev-systeem bedoelt wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.