Shift2Rail-directeur Carlo Borghini

Shift2Rail-opvolger Europe’s Rail officieel van start

Europe’s Rail Joint Undertaking, de opvolger van het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Shift2Rail, is deze week officieel in werking getreden met het aannemen van de bijbehorende wetgeving. Via het fonds komt er 1,2 miljard euro beschikbaar voor Europese innovatieprojecten in het spoor. 

Europe’s Rail is volgens de Europese Commissie het grootste onderzoeks- en innovatieprogramma voor het spoor in Europa en misschien wel ter wereld. Via het programma is in totaal 1,2 miljard euro beschikbaar voor projecten van aangesloten spoorbedrijven en andere begunstigden die kunnen deelnemen via een open inschrijving. De activiteiten worden mede gefinancierd vanuit het Horizon Europa-programma van de Europese Unie, tot 600 miljoen euro. De officiële lancering zal begin 2022 plaatsvinden, in het kader van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie.

Geïntegreerd Europees spoornet

Het doel van Europe’s Rail is om tot een geïntegreerd Europees spoorwegnetwerk te komen met een hoge capaciteit. Dit door belemmeringen voor interoperabiliteit weg te nemen en oplossingen te bieden voor volledige integratie, met inbegrip van verkeersleiding, voertuigen, infrastructuur en diensten.

Op die manier moet volgens Europe’s Rail het enorme potentieel voor digitalisering en automatisering worden benut om de kosten van het spoor te verlagen, de capaciteit te vergroten en de flexibiliteit en betrouwbaarheid te vergroten. Dit moet gebaseerd zijn op een solide functionele referentiesysteemarchitectuur die door de sector wordt gedeeld, in coördinatie met het Europees Spoorwegbureau (ERA) , terwijl de ontwikkeling van een sterke en wereldwijd concurrerende Europese spoorwegindustrie wordt ondersteund.

Ondertekening

Naast de Europese lidstaten zal het nieuwe partnerschap bestaan ​​uit 25 stichtende leden, afkomstig uit de spoorwegtoeleveringsindustrie, spoorwegmaatschappijen, infrastructuurbeheerders en onderzoeksinstituten. Zij zullen hun lidmaatschap in de komende dagen bevestigen door het ondertekenen van een intentieverklaring en het bijwonen van de eerste vergadering van de raad van bestuur, die gepland staat voor 21 december 2021.

Volgens Carlo Borghini (foto), voormalig directeur van Shift2Rail en nu van Europe’s Rail, is de lancering van het nieuwe programma een erkenning van de inzet en resultaten van Shift2Rail.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shift2Rail-opvolger Europe’s Rail officieel van start | SpoorPro.nl
Shift2Rail-directeur Carlo Borghini

Shift2Rail-opvolger Europe’s Rail officieel van start

Europe’s Rail Joint Undertaking, de opvolger van het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Shift2Rail, is deze week officieel in werking getreden met het aannemen van de bijbehorende wetgeving. Via het fonds komt er 1,2 miljard euro beschikbaar voor Europese innovatieprojecten in het spoor. 

Europe’s Rail is volgens de Europese Commissie het grootste onderzoeks- en innovatieprogramma voor het spoor in Europa en misschien wel ter wereld. Via het programma is in totaal 1,2 miljard euro beschikbaar voor projecten van aangesloten spoorbedrijven en andere begunstigden die kunnen deelnemen via een open inschrijving. De activiteiten worden mede gefinancierd vanuit het Horizon Europa-programma van de Europese Unie, tot 600 miljoen euro. De officiële lancering zal begin 2022 plaatsvinden, in het kader van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie.

Geïntegreerd Europees spoornet

Het doel van Europe’s Rail is om tot een geïntegreerd Europees spoorwegnetwerk te komen met een hoge capaciteit. Dit door belemmeringen voor interoperabiliteit weg te nemen en oplossingen te bieden voor volledige integratie, met inbegrip van verkeersleiding, voertuigen, infrastructuur en diensten.

Op die manier moet volgens Europe’s Rail het enorme potentieel voor digitalisering en automatisering worden benut om de kosten van het spoor te verlagen, de capaciteit te vergroten en de flexibiliteit en betrouwbaarheid te vergroten. Dit moet gebaseerd zijn op een solide functionele referentiesysteemarchitectuur die door de sector wordt gedeeld, in coördinatie met het Europees Spoorwegbureau (ERA) , terwijl de ontwikkeling van een sterke en wereldwijd concurrerende Europese spoorwegindustrie wordt ondersteund.

Ondertekening

Naast de Europese lidstaten zal het nieuwe partnerschap bestaan ​​uit 25 stichtende leden, afkomstig uit de spoorwegtoeleveringsindustrie, spoorwegmaatschappijen, infrastructuurbeheerders en onderzoeksinstituten. Zij zullen hun lidmaatschap in de komende dagen bevestigen door het ondertekenen van een intentieverklaring en het bijwonen van de eerste vergadering van de raad van bestuur, die gepland staat voor 21 december 2021.

Volgens Carlo Borghini (foto), voormalig directeur van Shift2Rail en nu van Europe’s Rail, is de lancering van het nieuwe programma een erkenning van de inzet en resultaten van Shift2Rail.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.