VivaRail_Bridge_1-scaled

Nieuwe batterijtrein maakt eerste rit tijdens VN-klimaatconferentie

Foto: Vivarail

Terwijl wereldleiders elkaar ontmoeten op de VN-klimaatconferentie in Glasgow, stak een emissievrije batterijtrein voor het eerst de iconische Forth Bridge in het Verenigd Koninkrijk over. Het Britse Vivarail bouwde twee bestaande dieseltreinen om voor een lagere uitstoot.

De ogen van de wereld zijn gericht op Schotland. Daar komen momenteel alle wereldleiders samen tijdens de COP26 om manieren te vinden waarop de doelen van het Parijs-akkoord sneller kunnen worden bereikt. De VN-klimaattop duurt nog 13 november. Een goed moment om een ​​nieuwe trein op batterijen te demonstreren, die de uitstoot op niet-geëlektrificeerde delen van het spoorwegnet kan verminderen.

Geen bovenleiding mogelijk

Op de Forth Bridge kunnen vanwege de hoogtebeperkingen geen bovenleidingen worden aangelegd. Dit betekent dat treinen een onafhankelijke krachtbron moeten hebben om aan de overkant te komen. Daarvoor worden conventionele dieseltreinen gebruikt. Het is een goed voorbeeld van een situatie waarin een batterijtrein een groener alternatief is.

COP26

Het Britse bedrijf Vivarail ontwierp en produceerde een pure batterij- en een batterijhybride trein, evenals de bijbehorende oplaadtechnologie. Hun batterijtrein heeft een bereik van maximaal 100 kilometer en is in 10 minuten opgeladen. Dankzij de flexibiliteit van batterijen kan dit pakket worden gebruikt om bestaande dieseltreinen opnieuw te gebruiken. Het pakket kan ook worden ingebouwd in andere typen elektrische treinen, zodat ze kunnen rijden op delen van het netwerk die geen bovenleiding hebben.

Gebruik van bestaande dieseltreinen

Vivarail bouwde een aantal Class 230-treinen om naar volledige werking op batterijen en hiermee de werking van het concept aan te tonen. Deze treinen reden voorheen op de regionale Londense District Line. Het batterijtractie- en laadpakket kan worden gebruikt op andere treinen met een hogere snelheid. Door het gebruik van modulaire systemen kunnen bestaande midlife dieseltreinen eenvoudig worden omgebouwd naar batterijvoeding. Deze aanpak zorgt ervoor dat materieel in goede staat niet voortijdig wordt gesloopt. De treinen van klasse 230 zijn ideaal voor zijlijnen en shuttlediensten, zegt Vivarail.

Vivarail bouwde eerder al Class 230-treinen om tot dieselhybride treinen. Bij dit project was ook Strukton betrokken. Een andere trein, de waterstofhybride trein HydroFLEX, ontwikkeld door Porterbrook, zal worden tentoongesteld op COP26 Transport Day op woensdag 10 november.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.