Spoorwissels

ProRail roept spoorpartijen op data te delen voor nieuw project

Spoorbeheerder ProRail is een nieuw samenwerkingsproject gestart met onder meer NS om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn als verschillende spoorpartners hun data met elkaar delen. Geïnteresseerden kunnen tot 19 november hun ideeën insturen voor Via Data, zoals het project heet. 

Door data, kennis en technologie te delen én te combineren, wil ProRail onderzoeken welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn om de spoorprestaties te verbeteren, zoals capaciteitsverbetering en het voorkomen van incidenten. Alle partijen die actief zijn op het spoor en direct samenwerken met ProRail kunnen meedoen.

Data verzamelen en toepassen is niet nieuw. Spoorbedrijven verzamelen op individuele basis steeds meer data over het spoor, treinen en reizigersbewegingen. Ook breiden ze hun kennis over big data en datascience uit en beschikken ze over technologie om nieuwe informatie te halen uit deze enorme hoeveelheden data. In de afgelopen jaren gebruikten de spoorbedrijven deze data en kennis om oplossingen voor hun eigen organisaties te ontwikkelen. Dat leidde tot bruikbare innovaties, maar er is volgens ProRail veel meer uit data te halen als databronnen gecombineerd worden om te gebruiken voor de hele spoorsector.

Tweede ronde

Het samenwerkingsproject Via Data bestaat uit rondes van zes weken. Bedrijven uit de spoorsector kunnen
voorstellen indienen. De eerste ronde is inmiddels geweest. Voor ronde 2 is de deadline 19 november
2021. ProRail en NS selecteren per ronde vier cases op basis van toegevoegde waarde,
haalbaarheid en de data en expertise die de bedrijven inbrengen.

ProRail regelt de basisvoorwaarden voor datascience onderzoek, zoals een platform en een team van dataspecialisten. Daarna wordt per geselecteerd vraagstuk een experiment uitgevoerd van vier tot zes weken. De opgedane kennis wordt gedeeld met relevante andere partijen in de spoorsector.

ATB-storingen

In de eerste ronde werden in een experiment historische data van onder meer waterschappen gebruikt om spoorverzakkingen en –verschuivingen te voorspellen. Een ander experiment maakte gebruik van treindata om storingen in de automatische treinbeïnvloeding (ATB) te detecteren.

Geïnteresseerden voor de tweede ronde kunnen zich melden via datalab@prorail.nl en ontvangen dan uitleg over het Via Data-project en een inschrijfformulier. Ideeën moeten voor 19 november 2021 binnen zijn. Na 6 december 2021 maakt ProRail bekend welke vier ideeën worden uitgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail roept spoorpartijen op data te delen voor nieuw project”

asierts|04.11.21|08:54

Je hebt allereerst gedegen kennis, inzicht en overzicht nodig om iets nuttigs met data en techniek te kunnen. Als een blinde big data en digitech inzetten is domweg zinloos. Nog afgezien van het feit dat data & digitech ernstig afleiden van waar het echt om gaat: de klant die zijn/haar mobiliteitskeuze maakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail roept spoorpartijen op data te delen voor nieuw project | SpoorPro.nl
Spoorwissels

ProRail roept spoorpartijen op data te delen voor nieuw project

Spoorbeheerder ProRail is een nieuw samenwerkingsproject gestart met onder meer NS om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn als verschillende spoorpartners hun data met elkaar delen. Geïnteresseerden kunnen tot 19 november hun ideeën insturen voor Via Data, zoals het project heet. 

Door data, kennis en technologie te delen én te combineren, wil ProRail onderzoeken welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn om de spoorprestaties te verbeteren, zoals capaciteitsverbetering en het voorkomen van incidenten. Alle partijen die actief zijn op het spoor en direct samenwerken met ProRail kunnen meedoen.

Data verzamelen en toepassen is niet nieuw. Spoorbedrijven verzamelen op individuele basis steeds meer data over het spoor, treinen en reizigersbewegingen. Ook breiden ze hun kennis over big data en datascience uit en beschikken ze over technologie om nieuwe informatie te halen uit deze enorme hoeveelheden data. In de afgelopen jaren gebruikten de spoorbedrijven deze data en kennis om oplossingen voor hun eigen organisaties te ontwikkelen. Dat leidde tot bruikbare innovaties, maar er is volgens ProRail veel meer uit data te halen als databronnen gecombineerd worden om te gebruiken voor de hele spoorsector.

Tweede ronde

Het samenwerkingsproject Via Data bestaat uit rondes van zes weken. Bedrijven uit de spoorsector kunnen
voorstellen indienen. De eerste ronde is inmiddels geweest. Voor ronde 2 is de deadline 19 november
2021. ProRail en NS selecteren per ronde vier cases op basis van toegevoegde waarde,
haalbaarheid en de data en expertise die de bedrijven inbrengen.

ProRail regelt de basisvoorwaarden voor datascience onderzoek, zoals een platform en een team van dataspecialisten. Daarna wordt per geselecteerd vraagstuk een experiment uitgevoerd van vier tot zes weken. De opgedane kennis wordt gedeeld met relevante andere partijen in de spoorsector.

ATB-storingen

In de eerste ronde werden in een experiment historische data van onder meer waterschappen gebruikt om spoorverzakkingen en –verschuivingen te voorspellen. Een ander experiment maakte gebruik van treindata om storingen in de automatische treinbeïnvloeding (ATB) te detecteren.

Geïnteresseerden voor de tweede ronde kunnen zich melden via datalab@prorail.nl en ontvangen dan uitleg over het Via Data-project en een inschrijfformulier. Ideeën moeten voor 19 november 2021 binnen zijn. Na 6 december 2021 maakt ProRail bekend welke vier ideeën worden uitgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail roept spoorpartijen op data te delen voor nieuw project”

asierts|04.11.21|08:54

Je hebt allereerst gedegen kennis, inzicht en overzicht nodig om iets nuttigs met data en techniek te kunnen. Als een blinde big data en digitech inzetten is domweg zinloos. Nog afgezien van het feit dat data & digitech ernstig afleiden van waar het echt om gaat: de klant die zijn/haar mobiliteitskeuze maakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.