Nieuw systeem helpt reiziger zich veiliger te verplaatsen op druk perron

IT-bedrijf KITT Engineering uit Enschede is een van de drie bedrijven die op uitnodiging van ProRail werkt aan een oplossing om de veiligheid op drukke stationsperrons te verbeteren. Met het bijbehorende geldbedrag van een bedrijfscompetitie wil KITT Engineering een nieuw systeem installeren dat reizigers op een subtiele manier aanspoort om zich te verplaatsen, zegt Andries Lohmeijer tegen SpoorProTV. Bijvoorbeeld met licht- en audiosignalen.

Met de uitverkiezing door ProRail krijgt KITT Engineering een hernieuwde kennismaking met het spoor. Eerder installeerde het bedrijf op station Schiphol de zogeheten Intelligent Platform Bar, die reizigers erop wijst waar de deurposities van de treinen zijn nog voordat de trein arriveert. “Het installeren en monteren van infrastructuur is erg kostbaar in de spoorsector, hebben we gemerkt”, zegt Lohmeijer. “Het geldbedrag (180.000 euro red.) als onderdeel van de competitie komt dan ook goed van pas”.

Draadloos en autonoom

Wat KITT Engineering gaat doen op de perrons is tweeledig. Allereerst zal het bedrijf met een nieuw soort crowd managementsysteem komen. Hoe het precies werkt, wil Lohmeijer nog niet toelichten. Wel dat het een draadloos systeem is dat geen vorm van bekabeling nodig heeft en geheel autonoom kan opereren dankzij zonnecollectoren. Zodoende kan het systeem vrij eenvoudig geïnstalleerd worden en aan het einde van de levensduur ook weer snel verwijderd worden. Het kan bovendien al naar gelang behoefte uitgebreid worden door extra elementen toe te voegen. Of verplaatst worden.

Ook geeft hij prijs dat het onder meer gebruik maakt van audio- en lichtsignalen, veel sensoren, maar geen camera’s. “Met dit systeem kunnen we op een nieuwe manier reizigers aansporen zich te verspreiden over het perron. Het dient als aanvulling op de omroeper en de stewards op de perrons. Je zet het dus alleen in als het ook echt nodig is”, legt Lohmeijer uit.

Ten tweede wil KITT Engineering in de gaten houden wat er bij de perronrand gebeurt. De uitgezette marktvraag van ProRail omvatte namelijk ook het element van suïcidepreventie. “We willen een zone bestrijken langs de perronrand, bijvoorbeeld om mensen te waarschuwen als er een trein binnenloopt. Daarnaast kunnen we de spoorbak in de gaten houden. We kunnen dus ook de aanwezigheid van een persoon registeren”.

Bekijk hier het interview met Andries Lohmeijer:

Test op station Amsterdam Zuid

Volgens Lohmeijer zal er de komende acht maanden hard gewerkt worden aan het gereedmaken van een serie van het bestaan de prototype. Vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar wil KITT Engineering beginnen met testen op een representatief perron.

“We weten nog niet precies waar, maar we hebben wel een voorkeur uitgesproken voor een perron dat een personentellingssysteem kent en dat tijdens de spits drukke momenten kent. Bijvoorbeeld Amsterdam Zuid. We willen namelijk bestaande data kunnen vergelijken met de gegevens die we zelf vergaren.”

In de toekomst verwacht KITT Engineering het systeem ook elders in te zetten waar crowd management nodig kan zijn, bijvoorbeeld in drukke winkelstraten of in winkelcentra.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Nieuw systeem helpt reiziger zich veiliger te verplaatsen op druk perron”

Teko Salverda|20.08.21|16:30

Helaas, nog steeds wordt deze grammaticale fout gemaakt:
<> Immers, drie bedrijven WERKEN.
Wanneer wordt deze fout nu eens uitgebannen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.