Station Heerlen, foto: ProRail

Nieuw IT-systeem moet reisinformatie van NS nauwkeuriger en actueler maken

De NS hoopt eind 2021 de eerste verbeteringen aan het reisinformatiesysteem InfoPlus doorgevoerd te hebben. Daarvoor wordt op dit moment aan het IT-systeem gewerkt. Hiermee moet het inmiddels 20 jaar oude reisinformatiesysteem voor de reiziger duidelijker worden.

De verbeteringen zullen wellicht niet direct zichtbaar zijn, omdat de lay-out van de informatieborden goeddeels hetzelfde blijft. Hooguit zal het de oplettende reiziger opvallen dat dadelijk ook kleinere stations langs de route op de perronborden staan.

Tevens stelt het nieuwe IT-systeem de NS in staat om sneller te schakelen bij fouten in de weergave van reisinformatie, bij vertragingen of bij treinuitval. “Als een trein vertraagd is, kan een andere trein eerder aankomen op het perron. Op dit moment verwerken we deze wijzigingen handmatig. Door bijvoorbeeld drukte gaat dat weleens mis”, zegt woordvoerder Anne van Leeuwen.

Dergelijke wijzigingen worden straks automatisch doorgevoerd, zodat de reiziger op het perron precies weet met welke trein en eindbestemming hij of zij te maken heeft. In het geval van een defecte trein kunnen de perronborden in de nieuwe situatie bovendien sneller de boodschap ‘niet instappen’ tonen.

Zodra een trein helemaal uitvalt, kan dadelijk via de automatische stationsomroep direct een reisadvies gecommuniceerd worden. Om dit te realiseren, gaat stationsomroep op de schop. Dit moet het tevens mogelijk maken om berichten in meerdere talen te laten klinken. De alternatieve route zal vervolgens ook op de perronborden te zien zijn.

Ondanks dat het gros van de verbeteringen nog voor het einde van het jaar doorgevoerd moeten zijn, zullen de werkzaamheden aan het IT-systeem ook in 2022 doorgaan. Vanwege de automatisering die dit met zich meebrengt, staan er bij de afdeling Reisinformatie 62 banen op de tocht. Doordat de NS een werkgelegenheidsgarantie tot januari 2025 in de cao heeft, worden de betrokken aan ander werk binnen de organisatie geholpen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.