‘Waterstoftankstations niet alleen voor treinen inzetten’

Een van de uitdagingen voor de verdere ontwikkeling en inzet van waterstoftreinen is het creëren van een waterstofecosysteem en multimodale tankstations. Dat zegt Muslum Yakisan, president van Alstom voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In een webinar uitgezonden vanuit de Coradia iLint in het Duitse Salzgitter ging Alstom woensdag in op hun waterstofstrategie.

Het is geen geheim dat de Franse treinfabrikant Alstom de laatste jaren flink aan de weg timmert op het gebied van waterstof-toepassingen. Sinds de introductie van de eerste waterstoftrein in 2016 blijft het bedrijf zijn waterstoftechnologie verder ontwikkelen. Algemeen directeur Henri Poupart-Lafarge van Alstom: “Voor lijnen die niet geëlektrificeerd zijn, moet er een oplossing zijn om CO2-uitstoot te verminderen. Waterstof kan hierin een sleutelrol spelen.”

Blokkade

Het bouwen en ontwikkelen van waterstoftreinen is niet het enige aspect om meer waterstof en minder dieselaandrijving in het spoor te krijgen. “We merken dat tankstations voor waterstof maar mondjesmaat worden gefinancierd en ondersteund als ze alleen als doel hebben om treinen bij te vullen”, zegt Muslum Yakisan, president van Alstom DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland).

“Het is tijd om deze horde te nemen, zodat tankstations ook voor andere vervoermiddelen kunnen worden gebruikt, zoals zware vrachtwagens of vuilniswagens in steden. Er is een enorm potentieel, en dit kan meer momentum geven om het gebruik van waterstof uit te breiden naar verschillende transportmiddelen.”

Een waterstoftankstation voor vrachtwagens.

Waterstof ecosysteem

De aanleg van een waterstofecosysteem moet worden gecoördineerd door lokale autoriteiten, zegt het bedrijf. Alstom werkt ook samen met leveranciers van waterstof en tankstations, zegt Poupart. De treinfabrikant gaat niet de tankstationmarkt in, maar ziet wel het belang van samenwerken voor een waterstofecosysteem. “Er is een groeiende vraag naar multimodale stations, die ook bussen of vrachtwagens kunnen tanken. Het is een uitdaging om dit ecosysteem op te bouwen”, zegt Poupart.

De ambitie van Duitsland

Duitsland heeft de ambitie om toonaangevend te zijn op het gebied van waterstofproductie en gebruik voor transport. 60 procent van het Duitse netwerk is geëlektrificeerd en om de CO2-uitstoot van niet-geëlektrificeerde lijnen te verminderen is waterstof een favoriete kandidaat. In juni 2020 presenteerde Duitsland zijn nationale waterstofstrategie om groene waterstof op industrieel niveau te produceren. Deze gaat echter niet in op de details van hoe deze waterstof zal worden gedistribueerd en hoe het tanken van verschillende modaliteiten kan worden gecombineerd.

In oktober vorig jaar begon de bouw van Duitsland’s tweede waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen. Beide stations die momenteel in aanbouw zijn, moeten volgend jaar klaar zijn. Het is echter de vraag of het voor het toekomstige vervoersnetwerk als geheel verstandig is om te investeren in tankstations voor enkel treinen.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.