ProRail maakt zich op voor zomertijd en stationsklokkenoperatie

Dit weekend gaat de zomertijd in. Dat betekent voor ProRail dat het moet zorgen voor de correcte tijdsaanduiding op ongeveer 3.500 stationsklokken. De spoorbeheerder geeft vrijdag een kijkje achter de schermen bij de stationsklokkenoperatie.

Hoewel ProRail een indrukwekkend aantal stationsklokken beheert, variërend van de exemplaren aan stationgevels tot aan de klokken die aan de schermen met reisinformatie gekoppeld zitten, is overschakelen naar de zomertijd een doodeenvoudige klus. ProRail werkt daarvoor met Conclusion ForeyeT, een specialist in de aansturing van stationsklokken en reisinformatieschermen.

“Het merendeel van de klokken wordt aangestuurd door een centrale pulsgever. Hier zit de zomertijd en de wintertijd eigenlijk tot in het eind der tijden al ingebouwd. Wij hoeven hier eigenlijk niks meer aan te doen. Dus om 3 uur ’s nachts krijgen al deze klokken een signaal door dat ze een uur vooruit moeten draaien”, zegt directeur Martijn Danse. Dat geldt dit weekend voor 1.850 klokken in de reisinformatieschermen en nog eens 1.640 zogeheten vrijstaande klokken.

De centrale pulsgever is van de Duitse fabrikant Bosch. De eerste stationsklokken in Nederland zaten aangesloten op een moederklok van Patek Philippe, een fabrikant van zeer hoogwaardige en uiterst kostbare horloges.

Klok draait bij ingaan wintertijd 23 uur vooruit

Doordat een stationsklok niet achteruit kan draaien, is de overgang naar wintertijd een stuk spannender. “Als je bij het ingaan van de wintertijd om 3 uur ’s nachts op het station bent, zou je de klok 23 uur vooruit kunnen zien draaien”, legt Danse uit.

De meeste klokken op de Nederlandse stations zijn rond de dertig jaar oud, waardoor ProRail middenin een vervangingsoperatie zit. Dat wil niet zeggen dat de stationsklokken niet meer goed functioneren. Volgens Danse krijgt zijn bedrijf hooguit één melding van een klokstoring per dag binnen.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.