Een goederentrein passeert een overweg op industrieterrein Moerdijk, foto: ProRail

‘Slimme camera’s en sensoren komen ook op andere plekken in het spoor’

Op het spooremplacement Moerdijk is vorig jaar bij wijze van proef een slimme camera ingezet voor de controle van binnenkomende wagons, vooral die met gevaarlijke stoffen. Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, zegt in gesprek met SpoorProTV dat er meer toepassingen denkbaar zijn, bijvoorbeeld op het vlak van capaciteitsmanagement op emplacementen.

De smartcamera op Moerdijk werd vorig jaar juli in gebruik genomen. De camera staat bij de ingang van het emplacement en controleert alle wagons bij binnenkomst. Het systeem leest de wagennummers en informatie over de inhoud van de trein uit. Vervolgens wordt dit vergeleken met de informatie van de wagenlijst die door de vervoerders vooraf is aangeleverd. Eventuele afwijkingen worden automatisch in de wagenlijst aangegeven, waarna deze handmatig worden aangepast.

Daarbij draait het niet zozeer om de tijdswinst die er te behalen valt, maar dient het vooral om de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van deze informatie op te schroeven. Dat is met name belangrijk voor treinwagons die gevaarlijke stoffen bevatten, zegt Van Gils. Daarom is de proef uitgebreid met de toepassingen van draadloze sensoren in het spoor, zodat de wagens gevolgd kunnen worden.

“Nu kunnen we niet alleen beter zien welke gevaarlijke stoffen in welke wagons zitten, maar ook waar deze zich op het emplacement bevinden. Dit komt met name de informatievoorziening naar de hulpdiensten toe ten goede.”

Logistieke processen optimaliseren

De proef wordt op dit moment geëvalueerd, waarna met een eindrapport moet verschijnen. Van Gils spreekt van een zeer goed functionerend systeem, dat scores van 90 tot 95 procent betrouwbaarheid haalde. Er is dan ook interesse om het controlesysteem met slimme camera’s en sensoren ook elders toe te passen.

“In het Botlek-gebied en elders in de Rotterdamse haven kunnen de lessen van Moerdijk ook in de praktijk gebracht worden. Het biedt daar bovendien vanuit logistiek oogpunt veel voordelen. Doordat men precies weet wanneer welke trein bij het hek van de terminal aankomt, kunnen bedrijven hun eigen logistieke processen optimaliseren. Doordat men vervolgens ook precies weet waar welke wagen staat, kan tevens het capaciteitsmanagement op het emplacement verbeterd worden”, aldus Van Gils.

Bekijk hier het video-interview met Karel van Gils:

Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen

Val Gils sprak ook over de Coradia iLint-waterstoftrein, waar ProRail, Arriva, Alstom en Dekra nachtelijke testritten mee uitgevoerd hebben als onderdeel uit van de plannen van de provincie Groningen om het spoorvervoer in het noorden van Nederland te verduurzamen. Dat wordt nu nog voor een groot deel door dieseltreinen uitgevoerd.

De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein.

Komst batterijtreinen

Ook de komst van batterijtreinen wordt onderzocht, zegt Van Gils. Met de twee groene alternatieven, te weten elektrisch en waterstof, zullen op termijn nieuwe proeven gedaan worden. “We zijn concreet bezig met een project om de volgende proef in Nederland voor te bereiden.”

Waar dat gaat gebeuren, kan Van Gils nog niet zeggen. Daarover is men in gesprek met de provincies. Batterijtreinen zijn vooral interessant op regionale concessies waar geen bovenleiding is of waar nu nu dieseltreinen rijden, waardoor Groningen opnieuw een mogelijke testlocatie kan zijn. Toch lijkt het waarschijnlijker dat de proef elders zal plaatsvinden.

“We zien dat onze huidige dieseltreinen en diesellocomotieven niet alleen in het noorden rijden, maar ook in het oosten van het land en in het havengebied. Dus we kijken nu wat meer landelijk dan specifiek op een gebied of een lijn. Grote voordeel daarvan is dat we zo van elkaar kunnen leren en elkaars expertise kunnen gebruiken”, besluit Van Gils.

Karel van Gils gaat op 31 maart dieper in op deze materie tijdens RailTech Europe. Bezoek de evenementenwebsite voor het programma en om je gratis te registeren.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.