Twee nieuwe ATO-onderzoeken van start in Duitsland

Het Duitse Centre for Rail Traffic Research (DZSF) start dit jaar twee nieuwe onderzoeken naar Automatic Train Operation (ATO). De prestaties van een machinist en ATO worden vergeleken en de risicoaanvaardingscriteria zullen worden bepaald. Het doel is om criteria te definiëren die nodig zijn voor de goedkeuring van volledig geautomatiseerde treinen. De twee projecten zullen lopen tot mei 2023.

De twee Duitse onderzoeken richten zich op de hoogste automatiseringsniveaus van ATO. Dit zijn Grade of automation (GoA) level 3 waarbij de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en andere taken kan vervullen, en GoA level 4, waarbij er helemaal geen personeel aan boord hoeft te zijn. Om in de toekomst ATO-systemen met een toenemende mate van automatisering te kunnen produceren, opereren en toelaten op het spoor, heeft de sector betrouwbare principes nodig voor het controleren, testen en evalueren van de systemen.

De onderzoeksresultaten zullen hieraan een wezenlijke bijdrage leveren, aldus het Duitse onderzoekscentrum. Naast daadwerkelijke veiligheid is ook de sociale acceptatie bepalend voor het succes van ATO. Bij veiligheids- en risicobeoordelingen wordt daarom altijd rekening gehouden met de sociale verwachtingen van de technologie. Een adviesgroep met leden uit de industrie, administratie en wetenschap zal de onderzoeksprojecten volgen en actief beïnvloeden om ervoor te zorgen dat de resultaten voor de hele sector ten goede zullen komen. Met de twee projecten wordt 1,7 miljoen euro gemoeid en ze zullen dertig maanden in beslag nemen.

Vergelijken met menselijke prestaties

Het doel van het eerste project is het bepalen van een methode voor het vergelijken van menselijke prestaties en te verwachten fouten, en het definiëren van de vereisten voor een technisch ATO-systeem. In dit project zal onder meer worden gedefinieerd welke menselijke zintuigen worden gebruikt voor het besturen van een trein, hoe snel mensen de juiste beslissing nemen en reageren, welke verkeerde inschattingen er verwachten kunnen worden en welke rol aandachts- en vermoeidheidseffecten spelen. De projectpartner is de TU Berlijn in samenwerking met lucht- en ruimtevaart onderzoekscentrum DLR Braunschweig, Siemens Mobility en Deutsche Bahn Systemtechnik.

Risicoaanvaardingscriteria

Het tweede project betreft het bepalen van de risicoacceptatie voor geautomatiseerd en autonoom rijden in de railsector. De projectpartner voor dit onderzoek is Siemens Mobility in samenwerking met de TU Berlijn en TÜV Rheinland. Er wordt onderzoek gedaan om te bepalen welk foutenpercentage aan de geautomatiseerde systemen kan worden toegekend voor welke omvang van de eventuele schade. De verwachting is dat de verdere ontwikkeling van ATO de veiligheid van het opereren van treinen kan verbeteren.

Om ATO-technologie te kunnen ontwikkelen moeten eerst de minimumvereisten voor een acceptabel beveiligingsniveau gedefinieerd worden. Ten tweede moet er een balans worden gevonden tussen veiligheid en ruimte voor innovatie. Een te hoge risicoacceptatie leidt tot onaanvaardbare risico’s, waardoor de techniek niet geaccepteerd wordt. Als er weinig ruimte is om te innoveren, zouden de beoogde functionaliteiten niet worden behaald en is er geen veiligheidswinst.

Referentieprojecten

Volgens Siemens Mobility zullen de ervaringen van referentieprojecten met ATO in Hamburg en Londen bijdragen aan het onderzoeksproject. In Hamburg voert het bedrijf een proefproject uit voor in hoge mate geautomatiseerd rijden op de S-Bahn, die volgens de planning in 2021 voor het ITS World Congress van start gaat. In Londen combineerde Siemens Mobility voor het eerst ATO met het Europese treinbeveiligingssysteem ETCS op de Thameslink.

Gerhard Greiter, directeur van Siemens Mobility Noordoost-Europa: “We rekenen op de voordelen van spoorwegautomatisering voor zowel passagiers als operators. Of het nu gaat om stiptheid, veiligheid of energie-efficiëntie – zelfrijdende treinen brengen mobiliteit naar een nieuw niveau.”

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.