ÖBB-Rail-Drive

UITP: Deelauto kan spoor impuls geven

Volgens de UITP, UITP, de Europese branchevereniging voor het openbaar vervoer, kunnen deelauto’s het gebruik van de trein in Europa stimuleren en zorgen voor naadloze mobiliteit. De organisatie is daarom met een aantal partners het RIDE2RAIL-project gestart. Een van de resultaten is een pilot in vier Europese steden.

Om meer inzicht te krijgen in gedrag van reizigers bij woon-werkverkeer, lopen er binnen het RIDE2RAIL-project twee onderzoeken naar ride-sharing en naar keuzecriteria voor multimodaal vervoer. Dit gaat volgens UITP helpen om het hoofddoel van het project te bereiken, namelijk “het ontwikkelen van een innovatief kader voor intelligente mobiliteit, het vergemakkelijken van de efficiënte combinatie van flexibele en geregelde vervoersdiensten, waardoor de prestaties van het algehele mobiliteitsysteem worden verbeterd”.

Enquete

Het RIDE2RAIL-project ging in december 2019 van start. Het wordt gecoördineerd door UITP. Naast deze organisatie zijn er nog zestien andere partners, zoals de International Union of Railways (UIC), de Association of the European Rail Supply Industry (UNIFE) en onderzoeksinstellingen uit het Verenigd Koninkrijk (Newcastle University) en Slowakije (University of Žilina) betrokken. Het project wordt gefinancierd door Shift2Rail in het kader van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

“Het aanbieden van een naadloze ervaring van multimodaal reizen is de sleutel om de modal shift naar openbare en gedeelde mobiliteit te bevorderen en duurzame mobiliteit te bevorderen”, aldus RIDE2RAIL. Om criteria en uitdagingen voor multimodale reisplanning vast te stellen en de gerelateerde businesscases te testen en te verifiëren, kozen de onderzoekers vier pilotsteden in Europa: Padua (Italië), Brno (Tsjechië), Athene (Griekenland) en Helsinki (Finland). Op deze demosites gaan forensen en gebruikers de door RIDE2RAIL ontwikkelde oplossingen gebruiken.

Het geval Brno

De projectonderzoekers analyseerden de kansen voor forensen op de genoemde locaties. In het geval van Brno, de op één na grootste stad van Tsjechië, kunnen de inwoners van de omringende regio gebruikmaken van het goed ontwikkelde trein- en busnetwerk van de Zuid-Moravische regio. Er zijn echter enkele problemen met duurzame en naadloze mobiliteit. Een daarvan is de alleen reizende forens in een aparte auto.

“Er zijn verschillende lokale knooppunten die worden gebruikt door forenzen terwijl ze naar hun werk reizen in de stad Brno. Ze reizen vaak met hun eigen auto van hun huis naar het dichtstbijzijnde lokale vervoersknooppunt, waar ze overstappen op een van de openbaar vervoermiddelen. Zeker is dat de meeste van deze forenzen alleen reizen, elk in een aparte auto. Een van de specifieke uitdagingen van het project is het aanmoedigen van zulke eenzame automobilisten om de capaciteit van hun auto te delen met andere reizigers”, benadrukten de onderzoekers van het RIDE2RAIL-project.

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.