Jean-Michel-Evanghelou

Waarom moeten Europese spoorbedrijven overstappen op FRMCS?

De huidige communicatiestandaard GSM-R zal vanaf 2025 geleidelijk worden vervangen door de nieuwe variant die bekend staat onder de afkorting FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). Tijdens het online evenement RailTech Infra Forum 2020 verduidelijkte het hoofd Telecom & Signaling van UIC, Jean-Michel Evanghelou, waarom deze verandering van cruciaal belang is voor de spoorsector.

“GSM-R is een oude technologie, die dateert uit de jaren negentig. GSM, de basis voor GSM-R, is nog ouder en werd al uitgevonden in de jaren tachtig. De industrie ondersteunt het systeem al vele jaren, maar nu raakt het verouderd. Daarom is de eerste aanleiding voor FRMCS dat de belangrijkste leveranciers van GSM-R de ondersteuning ervan tegen 2030 zullen stopzetten ”, zei Jean-Michel Evanghelou tijdens het RailTech Infra Forum 2020 dat online plaatsvond op 17 en 18 juni. Deze reden is volgens hem van groot belang voor de spoorsector, omdat zij de komende jaren investeringen in de nieuwe infrastructuur moet plannen.

5G is de basis

De tweede aanleiding houdt verband met de nieuwe ontwikkeling van telecommunicatie. “2G en GSM-R waren goede oplossingen voor ERTMS. En het zijn nog steeds geweldige oplossingen voor spoorwegoperaties. Maar de overstap naar 5G biedt echter veel nieuwe mogelijkheden: meer capaciteit, reactietijd en toepassingen. Met 5G openen we de mogelijkheid van digitalisering”, aldus Evanghelou. De lancering van 5G-technologie vormt volgens Evanghelou de basis voor de FRMCS-standaard die GSM-R zal vervangen. “We gaan zeker naar 5G.”

De UIC-manager verwacht dat de migratie van GSM-R naar de FRMCS-standaard een langlopend en lastig proces wordt. Dat was destijds bij de overgang naar GSM-R ook het geval. “We zijn in 2000 serieus begonnen met GSM-R in Europa, dat wil zeggen twintig jaar geleden. En in sommige Europese landen werken we nog aan de uitrusting met GSM-R. De investeringscycli in spoorweginfrastructuur zijn vrij lang en daarom duurt het even voordat alle lijnen in Europa zijn uitgerust met een nieuw systeem. Op dit moment is er ongeveer 150.000 kilometer aan spoorlijnen uitgerust met GSM-R. Dat is behoorlijk indrukwekkend.”

Future-Railway-Mobile-Communication-System-FRMCS

Het tijdschema voor de implementatie van FRMCS gaat uit van 2025 als een geplande deadline. Maar de verwachting is dat dit proces meer tijd nodig heeft. Als gevolg hiervan geven sommige landen al aan later, zelfs pas tegen 2035, over te stappen op de FRMCS-standaard. “Er zijn veel zaken die moeten moeten worden geregeld en het gaat om grote investeringen, daar is tijd voor nodig. Daarom is het erg belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen.”

Prototype FRMCS

Momenteel werkt de UIC als normalisatie-instelling aan FRMCS. In april gaf het twee specificaties uit voor de toekomstige standaard. Bovendien is UIC van plan om een prototype van FRMCS te ontwikkelen. “Heel recent konden we heel goed nieuws melden. We gaan een ​​wereldwijd programma samenstellen voor de prototyping van FRMCS met alle relevante leveranciers en spoorbedrijven.”

Volgens hem zal dit worden uitgevoerd als onderdeel van het Europese programma genaamd Horizon 2020 en zal het worden gefinancierd door DG Connect, de telecommunicatiedivisie van de Europese Commissie. Het valt binnen het 5G Rail-financieringsprogramma. “In de komende 30 maanden bouwen we een prototypen en gaan we de specificaties testen die we hebben opgesteld met alle belangrijke leveranciers en spoorbedrijven. Tegen het einde van dit proces zal het de eerste keer zijn dat we live kunnen testen met de echte producten en toepassingen die we in gedachten hebben voor FMRCS”, aldus Evanghelou.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.