Station Den Haag Centraal

InTraffic wint contract ProRail voor configuratiemonitoring

InTraffic, onderdeel van ICT Group, heeft het contract van ProRail gewonnen voor de bouw en aansluitend het beheer van een systeem voor ConfiguratieMonitoring (CoMo). Met dit systeem wordt de technische staat van publicatiemiddelen op de stations, zoals de dynamische informatieborden en omroepinstallaties, op afstand gemonitord.

Op die manier kan volgens InTraffic tijdig onderhoud plaatsvinden om te voorkomen dat deze systemen uitvallen. In eerste instantie worden alleen de informatieborden en omroepinstallaties opgenomen in het systeem. Uiteindelijk zal CoMo het beheer omvatten van alle ProRail Stations assets.

Team-samenstelling bepalend

ProRail schreef een minicompetitie uit onder vier inschrijvers. InTraffic/ICT Group won deze competitie naar eigen zeggen onder andere op basis van de samenstelling van het team dat aan de bouw van het systeem werkt. “ProRail koos op basis van domeinkennis vier inschrijvers”, zegt accountmanager Edwin Winterkamp. “Bij het beoordelen van de inzendingen werd vooral gelet op de teamsamenstelling en de manier waarop de mensen in het team samenwerken.”

Bij InTraffic wordt gewerkt volgens de Scrum-methode, een flexibele manier softwareproducten te maken. Hierbij wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een vaste lengte van 1 tot 4 weken, werkende producten opleveren. “Je kunt Scrum half/half toepassen, je kunt Scrum 100 procent volgens alle regeltjes toepassen, maar je kunt ook Scrummen vanuit de geest van het concept”, aldus Winterkamp. “In dit geval levert iedere iteratie een werkend product af. Dat lukt alleen als de teamleden op elkaar zijn ingespeeld, voor elkaar door het vuur gaan en elkaar helpen en werk overnemen als iemand ziek wordt of om andere redenen zijn deadline niet haalt.”

Investeren in samenwerking

Winterkamp ziet dat InTraffic zich blijft ontwikkelen. “We zijn een lerende organisatie. Domeinkennis hadden we altijd al, technische expertise ook. Maar klanttevredenheid wordt ook voor een groot deel bepaald door de manier van samenwerken, de manier waarop je tot een bepaald resultaat komt. Daar investeren wij continue in en zetten we grote stappen. We passen onze manier van werken steeds beter aan op wat klanten verwachten. Dat is een belangrijke reden waarom we nu dit contract hebben gewonnen.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.