Shift2Rail-directeur Carlo Borghini

Shift2Rail opent inschrijving voor nieuwe ronde onderzoeksvoorstellen

Shift2rail, het Europese publiek-private samenwerkingsverband voor innovatie in het spoor, roept de sector op om voorstellen in te dienen voor onderzoeks- en innovatieprojecten. In totaal is hiervoor een budget van 146,6 miljoen euro beschikbaar. Aanvragen kunnen ingediend worden tot en met 21 april.

De nadruk voor dit jaar ligt volgens Shift2Rail op voorstellen die kunnen bijdragen aan de uitvoering van de Europese klimaatplannen, de European Green Deal. Geïnteresseerde marktpartijen kunnen een voorstel indienen voor negentien verschillende onderwerpen. Daarvan zijn er acht exclusief voor Shift2Rail-leden. De overige elf onderwerpen zijn ook ‘open’ voor niet-leden. Onder de onderwerpen bevinden zich ook een aantal oproepen voor ‘technology demonstrators’ die praktijkvoorbeelden geven die voortbouwen op onderzoek dat in voorgaande jaren is uitgevoerd.

Green Deal

Shift2Rail hoopt op brede belangstelling zowel vanuit de mobiliteitssector als daarbuiten en veel deelnemers, met een grote geografische spreiding en veel onderlinge synergie. “Met de oproep tot het indienen van voorstellen voor 2020 willen we onze innovatieve oplossingen naar een hoger niveau tillen en hun potentieel aantonen tijdens InnoTrans 2020 in september”, aldus Shift2Rail-directeur Carlo Borghini. “Ons doel is om verder te gaan dan onderzoek en innovatie. Om te zorgen voor marktintroductie van onze toekomstgerichte oplossingen en om substantieel bij te dragen aan het voldoen aan de verwachtingen voor het spoor die worden benadrukt in de mededeling van de Europese Commissie over de Europese Green Deal. We zijn ook op zoek naar veelbelovende ideeën die ons zullen helpen de weg vrij te maken voor ons volgende onderzoeks- en innovatieprogramma.”

Projecten

De onderwerpen die open staan voor leden zijn:

  • Demonstraties van nieuwe tractiesystemen, slim onderhoud, virtuele validatie, milieuvriendelijke airco/ventilatie en verwarmingssystemen van treinen en technisch onderzoek naar batterij- en waterstofaangedreven regionale treinen;
  • Validatie van nieuwe technologieën voor TCMS (Train Control & Management Systems);
  • Voltooiing van activiteiten voor aanpasbare communicatie, moving block, fail-safe treinlokalisatie (inclusief satelliet), zero on-site testing, formele methodes en cybersecurity;
  • Onderzoek naar geoptimaliseerde en toekomstige spoorweginfrastructuur;
  • Verbetering van het multimodale IP4-ecosysteem;
  • De goederentrein van de toekomst;
  • Geavanceerde functies voor autonome treinen;
  • Evolutie van spoorwegarchitectuur en het conceptuele datamodel (CDM).

De onderwerpen waar ook niet-Shift2Rail leden voor kunnen inschrijven zijn:

  • Geluid en trillingen;
  • Ondersteuning van de ontwikkeling van nieuwe generatie tractiesystemen;
  • Netwerk- en eindapparatuur voor de validatie van nieuwe generatie TCMS;
  • Innovatieve technologieën voor wagons en draaistellen van de toekomst;
  • Modellering van de specificatie van het moving block-systeem en de toekomstige architectuur, RAIM-algoritmen, beoordelingsrapport en ondersteuning voor minimale operationele operationele normen voor de spoorwegen;
  • Onderzoek naar alternatieve dragers en communicatieprotocollen;
  • Volgende generatie baanovergangszones;
  • Technologieontwikkeling voor asset management van spoorwegsystemen;
  • Geavanceerde tools en apparatuur: collaboratieve robots en draagbare mobiele machines;
  • Ondersteuning van de implementatie van het IP4 multimodaal ecosysteem;
  • Innovatie in begeleid transport.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Shift2Rail opent inschrijving voor nieuwe ronde onderzoeksvoorstellen”

Arco Sierts|13.01.20|12:22

Dit is toch wel opmerkelijk te noemen. Een wezenlijk deel van de subsidies is alleen beschikbaar voor de leden van het kartel genaamd ‘Shift2Rail’. Het lijkt er dus op dat de EU de eigen wet- en regelgeving mbt kartelvorming en vrije mededinging overtreedt…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.