Truckplatooning bij Daimler

‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’

Door treinen gekoppeld te laten rijden, kunnen er meer treinen per uur vertrekken en wordt de beschikbare infrastructuur beter benut. Maar op het spoor staat het zogenaamde platooning nog in de kinderschoenen. Het zou dus goed zijn om de ontwikkelingen in het wegtransport goed in de gaten te houden en daarvan te leren. Dat vertelde directeur Innovatie Jan Koers van InTraffic onlangs tijdens een bijeenkomst over Smart Mobility.

“Op termijn kan kennis van de “treindienstleiding” ook gebruikt worden voor de “treinen op de weg”, aldus Koers. Tijdens de SMIP-meetup (Smart Mobility Innovation Platform) praatten Koers en Michiel Jak de aanwezigen bij over de stappen op het gebied van platooning die in het wegtransport worden gezet. Jak is programmacoördinator Connected Transport Corridors in de regio Groot Rotterdam.

Platooning op de weg

In het programma ‘Connected Transport Corridors’ wordt samengewerkt aan verbeteringen voor de logistieke sector. Bij truckplatooning zijn voertuigen virtueel met elkaar verbonden, waardoor ze heel dicht op elkaar kunnen rijden. Het gaat dan om een afstand van 0,3 seconden achter elkaar. Dat staat bij een snelheid van 80 kilometer per uur gelijk aan ongeveer 10 meter. Fors dichterbij dan trucks normaal op elkaar kunnen rijden dus.

Het rijden in platoons op de weg moet bijdragen aan het beter gebruikmaken van de wegcapaciteit. Andere voordelen zijn een betere doorstroming, minder milieubelasting, want er wordt tussen de 7 en 14 procent brandstof bespaard, en meer verkeersveiligheid. Veel partijen in de logistieke sector zijn inmiddels overtuigd van de voordelen en houden zich hiermee bezig. “De techniek is niet eens heel lastig, maar het robuust maken wel”, vertelt Jak.

Verdubbeling capaciteit

“Op het spoor worden de kansen en uitdagingen van platooning pas sinds kort bestudeerd, hoewel ontwikkelingen zoals ERTMS en Automatic Train Operation (ATO) dit op termijn zeker mogelijk maken”, aldus Albert Welleweerd, specialist Treindienstleiding op het spoor. De spoorsector hoeft echter het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, menen ze bij InTraffic. Juist door kennis uit andere sectoren te gebruiken, wordt het mogelijk om sneller de vruchten hiervan te plukken.

Theoretisch gezien zou de capaciteit zelfs kunnen verdubbelen door de volgende trein te laten vertrekken als de voorgaande trein de afstand van de remweg heeft afgelegd. “Door te leren van de ervaring in het wegtransport, kunnen we de capaciteit op het Nederlandse spoor voor zowel reizigers als voor goederen flink vergroten”, zo is de overtuiging van Michiel Jak en Jan Koers.

Lees ook:

Tijdens de Intelligent Rail Summit 2019 op 19, 20 en 21 november in Parijs wordt dieper ingegaan op automatisch rijden op het spoor. Meer informatie over dit internationale spoorcongres is hier te vinden.

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’”

Bert van Lunteren|31.10.19|15:57

Wat vrachtauto’s elk met een capaciteit van een halve goederenwagon dicht achter elkaar laten rijden om zo energie te besparen als voorbeeld noemen voor het goederenverkeer? Het voorbeeld voor de weg zijn de Roadrailers, tientallen opleggers kort achter elkaar gekoppeld, op een rijweg met lage rolweerstand. Dan bespaar je energie.
De trein is al heel lang geleden uitgevonden, dat allerlei pogingen gedaan worden dit nu opnieuw te doen duidt slechts op het geniale van het oorspronkelijk concept.

Bert van Lunteren|31.10.19|15:59

Nog één, de volgende trein op remwegafstand van de vorige te laten vertrekken noemen we gewoon blokbeveiliging. Wanneer is dat voor het eerst ingevoerd, rond 1900?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.