Truckplatooning bij Daimler

‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’

Door treinen gekoppeld te laten rijden, kunnen er meer treinen per uur vertrekken en wordt de beschikbare infrastructuur beter benut. Maar op het spoor staat het zogenaamde platooning nog in de kinderschoenen. Het zou dus goed zijn om de ontwikkelingen in het wegtransport goed in de gaten te houden en daarvan te leren. Dat vertelde directeur Innovatie Jan Koers van InTraffic onlangs tijdens een bijeenkomst over Smart Mobility.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’”

Bert van Lunteren|31.10.19|15:57

Wat vrachtauto’s elk met een capaciteit van een halve goederenwagon dicht achter elkaar laten rijden om zo energie te besparen als voorbeeld noemen voor het goederenverkeer? Het voorbeeld voor de weg zijn de Roadrailers, tientallen opleggers kort achter elkaar gekoppeld, op een rijweg met lage rolweerstand. Dan bespaar je energie.
De trein is al heel lang geleden uitgevonden, dat allerlei pogingen gedaan worden dit nu opnieuw te doen duidt slechts op het geniale van het oorspronkelijk concept.

Bert van Lunteren|31.10.19|15:59

Nog één, de volgende trein op remwegafstand van de vorige te laten vertrekken noemen we gewoon blokbeveiliging. Wanneer is dat voor het eerst ingevoerd, rond 1900?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’ | SpoorPro.nl
Truckplatooning bij Daimler

‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’

Door treinen gekoppeld te laten rijden, kunnen er meer treinen per uur vertrekken en wordt de beschikbare infrastructuur beter benut. Maar op het spoor staat het zogenaamde platooning nog in de kinderschoenen. Het zou dus goed zijn om de ontwikkelingen in het wegtransport goed in de gaten te houden en daarvan te leren. Dat vertelde directeur Innovatie Jan Koers van InTraffic onlangs tijdens een bijeenkomst over Smart Mobility.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “‘Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector’”

Bert van Lunteren|31.10.19|15:57

Wat vrachtauto’s elk met een capaciteit van een halve goederenwagon dicht achter elkaar laten rijden om zo energie te besparen als voorbeeld noemen voor het goederenverkeer? Het voorbeeld voor de weg zijn de Roadrailers, tientallen opleggers kort achter elkaar gekoppeld, op een rijweg met lage rolweerstand. Dan bespaar je energie.
De trein is al heel lang geleden uitgevonden, dat allerlei pogingen gedaan worden dit nu opnieuw te doen duidt slechts op het geniale van het oorspronkelijk concept.

Bert van Lunteren|31.10.19|15:59

Nog één, de volgende trein op remwegafstand van de vorige te laten vertrekken noemen we gewoon blokbeveiliging. Wanneer is dat voor het eerst ingevoerd, rond 1900?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.