De oprichters van Hardt Hyperloop met uiterst rechts Kees Koolen

Delftse hyperloop-startup trekt nieuwe investeerder aan

Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries gaat meerdere miljoenen euro’s investeren in Hardt Hyperloop.

In totaal haalde het Delftse bedrijf tot nu toe 10 miljoen euro op. Het bedrag zal worden gebruikt om het European Hyperloop Centre te bouwen. Een faciliteit van drie kilometer om hyperloop technologie bij hoge snelheden te kunnen testen en bewijzen. Sascha Lamme, cto bij Hardt Hyperloop: “In deze faciliteit zullen we de werking van hyperlooptechnologieën aantonen met snelheden van meer dan 700 kilometer per uur.”

“Het stelt ons ook in staat om ons team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken in samenwerking met onze bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse Spoorwegen en Deutsche Bahn, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group.”

Studenteam

Hardt Hyperloop werd in 2017 opgericht door een aantal leden van het toenmalige Hyperloop studententeam van de TU Delft. Dit team won de eerste editie van de hyperloopcompetitie van Elon Musk. De nieuwe investeringsronde wordt ondersteund door het Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en een van de eerste ingenieurs van Uber. Ook verschillende bestaande investeerders nemen weer deel in deze investeringsronde.

“Koolen Industries brengt niet alleen geld mee, maar het heeft ook fenomenale strategische kennis in huis over hoe je een toonaangevend bedrijf in een nieuwe industrie bouwt. Dit partnerschap zal de weg vrijmaken voor verschillende grote projecten die een succesvolle commerciële implementatie van onze hyperloop-oplossing garandeert,” zegt Tim Houter, ceo van Hardt Hyperloop. “Verder is het geweldig om zo’n brede en internationale groep investeerders te hebben die ons ook helpen met de lokale ontwikkelingen, en om de langdurige support van onze eerste investeerders te hebben.”

Nieuwe mensen

Naast de bouw van de nieuwe testfaciliteit stelt de extra investering Hardt hyperloop in staat “het team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken in samenwerking met onze bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse Spoorwegen en de Deutsche Bahn, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group”, zegt Lamme.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Delftse hyperloop-startup trekt nieuwe investeerder aan”

Jaap Ketel|24.10.19|11:10

Hyperloop biedt geen oplossing. De kritische aspecten zijn; een stalen buis door het landschap, een vacuum over honderden kilometers en grote mate van risico’s in een voertuig onbereikbaar in geval van calamiteit. Potentiële passagiers zullen er geen gebruik van willen maken om zich te gaan verplaatsen. Leuk oefenproject voor studenten als innovatieve uitdaging. Ik voorspel een roemeloos einde van Hyperloop met daarbij een herkansing voor de maglev (magneetzweeftrein) voor personenvervoer.

Jaap Horst|31.10.19|12:42

Ben ik niet helemaal met je eens, Jaap. Diezelfde mensen kruipen nu ook in een aluminium buis die op 10km hoogte door de lucht zoeft. Op 10 km hoogte is er ook geen hulp mogelijk in geval van een calamiteit.
Dit betekent niet dat er geen uitdagingen zijn bij de hyperloop; waaronder de problemen die jij noemt van toegankelijkheid in geval van calamiteiten. Maar ook: hoe groot mogen de afwijkingen in alignement zijn bij 1000km/u? Hoe maak je een buis die zichtzelf kan afdichten bij lekkage?, etc.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.