Delftse hyperloop-startup trekt nieuwe investeerder aan
Bron: Hardt Hyperloop
Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries gaat meerdere miljoenen euro’s investeren in Hardt Hyperloop.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Hyperloop biedt geen oplossing. De kritische aspecten zijn; een stalen buis door het landschap, een vacuum over honderden kilometers en grote mate van risico’s in een voertuig onbereikbaar in geval van calamiteit. Potentiële passagiers zullen er geen gebruik van willen maken om zich te gaan verplaatsen. Leuk oefenproject voor studenten als innovatieve uitdaging. Ik voorspel een roemeloos einde van Hyperloop met daarbij een herkansing voor de maglev (magneetzweeftrein) voor personenvervoer.
Ben ik niet helemaal met je eens, Jaap. Diezelfde mensen kruipen nu ook in een aluminium buis die op 10km hoogte door de lucht zoeft. Op 10 km hoogte is er ook geen hulp mogelijk in geval van een calamiteit.
Dit betekent niet dat er geen uitdagingen zijn bij de hyperloop; waaronder de problemen die jij noemt van toegankelijkheid in geval van calamiteiten. Maar ook: hoe groot mogen de afwijkingen in alignement zijn bij 1000km/u? Hoe maak je een buis die zichtzelf kan afdichten bij lekkage?, etc.