Test zelfrijdende goederentrein Knorr-Bremse

Amerikaanse goederentrein legt 48 mijl af zonder machinist

In de Amerikaanse staat Colorado is een succesvol verlopen test uitgevoerd met een zwaar beladen goederentrein. Het ging om een vracht van bijna 5.000 ton verdeeld over dertig wagons en voortgetrokken door drie locomotieven. Het konvooi legde een traject van 48 mijl zonder tussenkomst van een machinist.

New York Air Brake (NYAB), de Amerikaanse tak van de Knorr-Bremse Group, gebruikte zijn on-board energie beheerssysteem Leader AutoPilot om de trein automatisch te starten, op te trekken, af te remmen en te stoppen. Volledig bestuurd door een computer, slaagde het systeem er in om te starten en stoppen op een helling, bergaf en op vlak terrein. De test werd uitgevoerd in een Positive Train Control (PTC) omgeving, een enkel voor Noord Amerika bedoelde specificatie voor het testen van treinen. De demonstratie werd gedaan op het Transportation Technology Center in Pueblo, Colorado.

Precieze besturing

“Leader AutoPilot bedient alle vier de controlesystemen voor goederentreinen: de accelerator, de dynamische rem, de onafhankelijke rem en de luchtremmen – hiermee kan de trein zeer precies worden bestuurd en bespaart zo brandstof en reduceert krachten in de trein,” aldus Jason Connell, NYAB’s senior vice-president marketing, sales en service. Het bedrijf gebruikt spoorprofielen die bestaan uit data vanuit zowel de wagons als de locomotieven en GPS informatie om real time de ideale rijstrategie te calculeren.

De volgende stap is om traffic management functies verder te integreren en een niet veiligheid gerelateerde verbinding te maken met het automatische trein beveiliging (ATP) systeem. Op die manier moet Automatic Train Operation op de lange termijn volledig ondersteund worden, aldus NYAB.

Pneumatisch bediend

Leader AutoPilot is een on-board digitaal platform dat werd ontwikkeld voor spoorbedrijven om hun bedrijfsvoering te optimaliseren en inzet van materieel te maximaliseren, legt Deepak Kumar, marketingdirecteur bij NYAB uit. De test laat zien dat het systeem ook pneumatische luchtremsystemen kan bedienen. Deze techniek wordt in Noord-Amerika het meest toegepast voor de remmen.

Het platform bracht ook Leader DriverAssist en Leader AutoControl voort. Met deze twee nieuwe aanvullingen hoopt het bedrijf dit systeem overal even precies te kunnen toepassen voor iedere rijstrategie op elke spoorlijn die gebruik maakt van de Noord-Amerikaanse PTC omgeving.

Lees ook:

Meer weten over Automatic Train Operation (ATO)? kom dan naar het Intelligent Rail Summit van 19 tot en met 21 november in Parijs. Kijk voor meer informatie op de website van dit evenement. 

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

1 reactie op “Amerikaanse goederentrein legt 48 mijl af zonder machinist”

Henk Angenent|03.10.19|15:55

Correctie:
Positive Train Control (PTC) is geen testsysteem, maar een beveiligingssysteem, zoals bij ons ATB of ERTMS. Dit systeem wordt nu in grote delen van de VS ingevoerd.
Het Transportation Technology Center in Pueblo, Colorado is de locatie waar fabrikanten en spoorwegbedrijven hun materieel testen, zoals bij ons in Velim, Tsjechië.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.