Thales Lucy-train, bron: Vodafone

Thales bestuurt trein op afstand via 5G

IT-bedrijf Thales deed eerder deze maand in Duitsland een geslaagde proef met een op afstand bestuurbare trein. Hiervoor werd gebruikgemaakt van 5G-technologie van Vodafone.

Thales zette voor de test zijn rollend laboratorium in. Dit ‘Lucy’ gedoopte treinstel stal eerder de show tijdens vakbeurs Innotrans in Berlijn. Lucy reed op 17 september op een deel van de 25 kilometer lange Erzgebirgische Aussichtsbahn tussen Annaberg-Buchholz en Schwarzenberg in de Duitse deelstaat Sachsen. Een voormalige goederenspoorlijn voor ijzererts die tegenwoordig alleen nog in het weekend open is voor toeristische doeleinden.

De Ertslijn wordt doordeweeks gebruikt door de Smart Rail Connectivity-Campus, een consortium van bedrijven en organisaties onder leiding van de stad Annaberg-Buchholz en de Technische Universiteit van Chemnitz. De campus wordt mede gefinancierd vanuit een regionaal ontwikkelingsprogramma van de federale overheid.

Network slicing

Lucy werd vanuit een nabijgelegen gebouw bestuurd via een 5G-netwerk van Vodafone met een bandbreedte van meer dan 500 megabit per seconde. Met behulp van twee beeldschermen kon de bestuurder vanachter zijn bureau de trein besturen. De camerabeelden werden vanuit de trein uitgezonden met een vertraging van minder dan tien milliseconden.

Vodafone bouwde voor dit doel op het testterrein een van de eerste 5G-stations van Duitsland. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een techniek die bekend staat als Network Slicing. Hierbij delen verschillende virtuele netwerken een fysieke netwerkstructuur. Een apart 5G-netwerk wordt gebruikt voor het testgebied. Deze opstelling zorgt er volgens Thales voor dat er altijd optimale mobiele radiocapaciteit beschikbaar is om de trein in het testgebied te besturen, zelfs wanneer meerdere gebruikers in de buurt online zijn. De gegevens worden verwerkt in een ‘mobile edge cloud’ direct naast het mobiele radiostation.

Thuiswerken

“We zetten 5G voor het eerst in op het spoor en met onze industriële partners onderzoeken we nieuwe applicaties voor 5G”, aldus Alexander Saul, Managing Director van Vodafone Business Duitsland. “Als het netwerk in realtime functioneert, betekent dit dat in de toekomst een thuiskantoor voor treinbestuurders realiteit kan zijn”. Het bedrijf voorziet dat de technologie uiteindelijk ook zou kunnen worden gebruikt om goederentreinen te besturen.

Volgens Yves Joannic, directeur Thales Deutschland vormt deze nieuwe generatie mobiele radiotechnologie “de basis voor de digitale transformatie van B2B communicatie. Met name de spoorwegsector zal van deze techniek gaan profiteren,” verwacht Joannic. “5G opent een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden. Tot en met 4G profiteerden consumenten als eerste van elke nieuwe generatie draadloze technologie. Het grootste belang van 5G ligt daarentegen in B2B-markten.”

Naast de installatie van de testomgeving en de levering van sensoren, biedt Thales ook afstandsbediening van de trein in samenwerking met het Duitse Aerospace Center (DLR) en het bedrijf Railergy.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.