Siemens Mireo, bron: Siemens Mobility

Duitse deelstaat plaatst order voor 20 emissieloze treinen

De Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft zijn eigen spoorbedrijf SFBW opdracht gegeven om bij Siemens twintig batterij elektrische treinen (BEMUs) te bestellen voor het traject ‘Netz 8 Ortenau’. De BEMU’s moeten tegen 2023 het huidige dieselmaterieel vervangen. 

Dat meldt het ministerie van Verkeer van de deelstaat vandaag. De nieuwe treinen worden zowel ingezet op trajecten met als zonder bovenleiding. Spoorbedrijf Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) is volledig in eigendom van de deelstaat Baden-Württemberg. Of SFWB ook zelf met het materieel gaat rijden op Netz 8 Ortenau is nog niet bekend. Voor deze concessie moet nog een aparte tender worden uitgeschreven.

Siemens gaat de nieuwe treinen niet alleen bouwen en afleveren, maar zal ook het onderhoud gedurende 29,5 jaar voor zijn rekening nemen. Omdat SFBW geen enkele ervaring heeft met alternatieve aandrijfsystemen wil het bedrijf dat Siemens volledig verantwoordelijk wordt voor de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de treinen. En dit gedurende de volledige levensduur van het materieel. In dit zogenaamde ‘lifecycle model’ is Siemens ook verantwoordelijk voor het energieverbruik en de daaraan verbonden kosten over de volledige looptijd van het contract.

Goedkoper dan waterstof

De BEMU van Siemens bleek tijdens de selectieprocedure het meest economische aanbod ten opzichte van de concurrentie, ook die met waterstofcellen. De treinen moeten ruim voor hun geplande ingebruikname in juni 2023 worden afgeleverd en zijn waarschijnlijk gebaseerd op de bestaande Mireo-treinen van Siemens Mobility.

Baden-Württemberg is niet de eerste deelstaat in Duitsland die kiest voor batterij-elektrische treinen op een regionaal traject. Schleswig-Holstein ging hen voor, maar koos voor een product van Stadler. In Nederland zijn nog geen concrete plannen voor de aanschaf van accutreinen. Wel worden er proeven gedaan met (plaatselijk)emissieloze treinen. Hierbij worden zowel opties met waterstof- als met batterijen onderzocht.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.