hackatrain 2019, bron Hackatrain

Team Tweakers wint Hackatrain met oplossing voor spoorlopers

Een door website Tweakers samengesteld team van ict-specialisten bedacht de winnende oplossing van Hackatrain 2019. Met de oplossing, genaamd Ramon, kunnen machinisten kilometers vooruit zien of er een persoon of voertuig op het spoor staat.

Via 5G techniek komen beelden van camera’s langs het spoor razendsnel bij het personeel op de trein terecht. Verder kunnen voorbijgangers in het door Team Tweaker bedachte systeem met een rode knop bij onder andere spoorwegovergangen waarschuwingssignalen doorsturen. “We horen in het nieuws regelmatig over ongelukken op het spoor en vroegen ons af: is daar nou niet iets aan te doen? Ja dus. Ramon is direct toepasbaar op het huidige treinverkeer, maar in de toekomst ook op autonome treinen”, aldus het team dat bestaat uit Jarno van der Velde, Klaas-Jan Boon, Quentin Meeus, Dienke Rutten en Jan Jaap de Groot.

De winnende oplossing van Hackatrain 2019 draagt volgens de organisatie bij aan het terugbrengen van het aantal ongelukken op het spoor. Na een pitchronde waarin de zeventien deelnemende teams hun oplossingen presenteerden was de jury unaniem. “Het idee van het Tweakers team is technisch haalbaar en bij wijze van spreken morgen toe te passen. Ook kan het rekenen op maatschappelijk draagvlak.” De Hackaton is een initiatief van evenementenbureau By Whyte! en werd vier jaar geleden voor het eerst georganiseerd.

Vraagstukken

De deelnemers hadden deze Hackatrain editie de keuze uit twee vraagstukken: Hoe je zelfrijdende auto’s in een stedelijke omgeving organiseert. Bij het tweede vraagstuk stond vervoer op het spoor centraal. De organisatie was op zoek naar ideeën die inspelen op de trend van autonoom vervoer; Ook op het spoor. De vraag spitste zich toe op hoe nieuwe technieken, waaronder Internet of Things (IoT), Big Data en 5G de innovatie op het spoor kunnen versnellen en tegelijkertijd de veiligheid vergroten. Het winnende team ging aan de slag met dit vraagstuk en sleepte met zijn idee een tech trip naar Californië in de wacht.

Een vakjury beoordeelde welke oplossing het hoogst scoorde door onder andere naar het business model, de technische haalbaarheid en creativiteit te kijken. Deze jury bestond uit Henk Jan Meulekamp (ParkNow), Ellen Hiep (Dutch Electric Vehicle Drivers Association), Oliver Scheickl (BMW) en Jelmer Letterie (VodafoneZiggo).

Tech Open Air

Net als voorgaande jaren vindt de wedstrijd plaats in de trein. Deze vertrok afgelopen maandag vanaf Amsterdam CS naar Berlijn Hauptbahnhof. Tijdens de tweedaagse hackathon werkten ruim 100 young professionals en studenten aan de vraagstukken. Eenmaal aangekomen bij Beach Bar Mitte in hartje Berlijn ging de hackathon verder en werden de concepten uitgewerkt tot werkende oplossingen. Na een pitch-workshop op dag twee, presenteerden de teams hun oplossingen aan de jury. Na afloop van Hackatrain blijven de deelnemers nog een aantal dagen in Berlijn om technologiefestival Tech Open Air te bezoeken.

Lees ook: Hackatrain 2019 in het teken van autonoom vervoer

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Team Tweakers wint Hackatrain met oplossing voor spoorlopers”

Arco Sierts|04.07.19|13:26

Grappig, dit idee had ik in 2003 ook al bedacht, als ‘video-popup’ op de ETCS-DMI :)

Overigens is het qua architectuur, verantwoordelijkheden en efficiency inmiddels logischer dat de infrabeheerder dit gaat doen in het kader van de veilige rijweg. Meer taakspecifiek: ondersteunende beeldanalysesoftware bij ProRail en de treindienstleider als finale beoordelaar. De treinbestuurder wordt conducteur en de trein wordt qua railverkeersproces centraal remote controlled, net zoals bv. een drone.

Arco Sierts|04.07.19|13:38

Het idee van automatische treinen wordt door ICT’ers die geen domeinkennis van het spoor hebben vrijwel altijd bekeken door de bril van het autosysteem: autonoom rijden. Zo ook hier weer. Treinen rijden echter niet autonoom, maar centraal dienstregelingsgestuurd. Een automatisch rijdende trein rijdt dus nadrukkelijk niet autonoom, maar centraal gestuurd.
Het zal dus eerder zo zijn dat camerabeelden vanuit de trein richting de wal gaan, en dat de treindienstleider de treinen ‘remote’ gaat rijden.

Dienke Rutten|08.07.19|09:12

Leuk artikel!
Naast Jarno van der Velde, Klaas-Jan Boon, Quentin Meeus en Jan Jaap de Groot bestaat het team ook nog uit Dienke Rutten (de dame derde van rechts op de foto). Zou het leuk vinden als jullie dat aan zouden kunnen passen :)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.