Herfstblaadjes spoor, foto: ProRail

ProRail partner in Europees onderzoeksproject

ProRail wordt partner van het Shift2Rail-onderzoeksprogramma IN2TRACK2.  Het programma omvat verschillende spoorprojecten die zich onder andere richten op voorspelling en alternatieven voor fysiek testen en levensduurverlenging van bruggen en tunnels.

De spoorbeheerder onderzoekt het optimale rail-wielcontact en hoe nieuwe smeermiddelen de grip tussen wiel en rail, de zogeheten adhesie, kunnen verbeteren. Daarbij wordt ook gekeken naar de beste hoeveelheid smeermiddel. TU Delft voert in samenwerking met de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket deze onderzoeken en praktijktesten uit namens ProRail. De tests vinden plaats in de testbank voor het rail-wiel-contact en op het spoor met de meettrein van de TU Delft.

ProRail doet ook mee met de verkenning en ontwikkeling van nieuwe monitoringstechnieken voor spoorkwaliteit samen met de Britse spoorbeheerder Network Rail.

Shift2Rail

IN2TRACK2 van Shift2Rail is gericht op producten die binnen enkele jaren klaar zijn voor de markt. Het focust onder andere op betere monitoring, levenscyclus-kosten, duurzaamheid van spoor en wissels en moderne onderhouds- en herstelmethoden. Het programma heeft een budget van ruim 30 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.