Infrabel meettrein. Foto: Infrabel

Infrabel monitort wissels vanuit rijdende trein

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft een nieuw meet- en videosysteem geïnstalleerd op een van zijn meettreinen, waarmee deze al rijdend de kwaliteit van de wissels kan controleren. Dit nieuwe systeem doet dat door middel van camera’s.

Aan de onderkant van de meettrein zijn twee soorten camera’s gemonteerd. Ook zijn er lichten onder de trein bevestigd om ervoor te zorgen dat de wissels goed zichtbaar zijn in de camerabeelden. Een van de twee types camera meet elke twee centimeter van de wissel en de andere meet elke millimeter van de wissel. In totaal hangen er zestien camera’s onder de trein. In de meettrein zit een ingenieur die direct meekijkt met de beelden om te bekijken of de wissel nog in orde is. De data die de trein verzameld wordt ook samengevoegd en opgestuurd zodat spoorspecialisten ze kunnen bekijken. Zij besluiten of de gefilmde wissels onderhoud nodig hebben.

Ook in Nederland wordt er sinds kort gebruik gemaakt van een nieuw meetsysteem voor wissels. Het principe van dit systeem is heel vergelijkbaar met dat van het Belgische systeem: ook dit systeem zorgt ervoor dat de trein al rijdend de staat van de wissels in kaart kan brengen. Het Nederlandse systeem maakt echter gebruik van lasercamera’s. Deze brengen de staat en ligging van de wissel tot op millimeter-niveau in beeld. In opdracht van ProRail voeren Eurailscout en VolkerRail Inspectation deze lasermetingen uit.

Snelheid en veiligheid

Vroeger moesten mensen het spoor op om de wissels handmatig te meten en werd het spoor hiervoor buiten dienst gesteld. Door deze nieuwe systemen hoeft dat niet meer en daardoor is het werk een stuk veiliger geworden. Treinreizigers ervaren minder hinder, doordat de treinen gewoon kunnen blijven rijden. Bovendien gaan de controles nu een stuk sneller en nauwkeuriger. Er moeten nog wel handmatige metingen worden gedaan door mensen als er onderhoud is gepleegd aan de wissels.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.