Oversteekhulp bij een spoorwegovergang in Haarlem, foto: ProRail

ProRail start test ‘oversteekhulp’ op overweg

Mindervalide weggebruikers krijgen hulp bij het oversteken van spoorwegovergangen. In Haarlem is er een zogeheten ‘oversteekhulp’ geplaatst, een informatiezuil die aangeeft of er snel een trein aankomt. ProRail test de komende drie maanden of mindervaliden hierdoor comfortabeler kunnen oversteken.

Vanaf januari staat er een nieuwe informatiezuil naast een spoorwegovergang in Haarlem. De paal geeft informatie aan overstekers die mindervalide zijn. Als er op de paal een groen mannetje wordt afgebeeld, kan er rustig worden overgestoken. Staat er een witte trein op, dan komt er binnen dertig seconden een trein aan en zullen de slagbomen dichtgaan.

De zuil is vooral gericht op ouderen die onzeker en minder mobiel zijn in het verkeer. Vooral zij kunnen in de problemen raken op de overweg. “Als de bellen gaan rinkelen terwijl ze aan het oversteken zijn kunnen zij schrikken of in paniek raken, gehaast gaan oversteken en daarbij ten val komen of ‘bevriezen’ op de overweg,” volgens ProRail.

Het gebeurt vaker dat ouderen in een gevaarlijke situatie terecht komen. Vorig jaar mei probeerde een man in Limburg een overgang over te steken, toen zijn scootmobiel midden op het spoor uitviel. De slagbomen waren al naar beneden, want er kwam op dat moment een intercity aan. Twee vrouwen hebben de man uit zijn voertuig kunnen halen, maar van zijn scootmobiel was niets over. In dezelfde maand in Nijmegen redde een 15-jarige jongen een vrouw die ook vast stond op het spoor in een scootmobiel omdat de wielen blokkeerden. Ook daar waren de slagbomen al dicht wegens een aanstormende trein.

Gemak

Aan de zuil kunnen ouderen of mindervaliden zien of ze op hun gemak kunnen oversteken of dat er al snel een trein aankomt. Dan kunnen ze zelf kiezen om snel over te steken, of even te wachten tot de trein is gepasseerd.

Uiteindelijk hoopt ProRail dat mindervaliden rustiger en comfortabeler kunnen oversteken dankzij de oversteekhulp. De informatiezuil wordt drie maanden getest, daarna wordt bekeken of hij op meerdere spoorwegovergangen wordt geplaatst.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.