Tata Steel laat spoorlijnen ‘op postzegel’ opnieuw inrichten
Staalproductent Tata Steel laat het omvangrijke spoornetwerk op zijn terrein opnieuw inrichten. De komst van nieuwe installaties maakt dit noodzakelijk. De fabrikant heeft ingenieuwsbureau Iv gevraagd om de puzzel opnieuw te leggen. “Het is echt ontwerpen op een postzegel.”
Wie de woorden ‘staal’ en ‘spoor’ leest, denkt misschien eerst aan het materiaal waarvan de spoorstaven worden gemaakt. Maar het spoor speelt ook een cruciale rol in het productieproces van staalfabrikant Tata Steel. Met 100 kilometer industriespoor op een terrein van 750 hectare (ongeveer zo groot als de gemeente Bussum), is het bedrijf zelfs een van de grootste spoorbeheerders in Nederland.
Tegen 2030 komen er twee nieuwe installaties op het terrein bij IJmuiden, volgens een woordvoerder om het bedrijf duurzamer te maken. Om daarvoor ruimte te maken, moeten er diverse sporen worden aangepast of verlegd. Daarnaast moeten de installaties worden aangesloten op het bestaande spoornet. “We hebben het ingenieursbureau Iv gevraagd om samen deze complexe puzzel op te lossen en het spoorwegennetwerk deels opnieuw in te richten.”
Unieke uitdaging
“Voor een ingenieur is dit een enorm interessante omgeving,” aldus Joey Kortlever, sectorhoofd Spoor bij Iv, in een bericht op LinkedIn. “Het is echt ontwerpen op een postzegel. De zichtlijnen voor machinisten moeten optimaal zijn, ondanks de vele installaties en fabrieken. Daarnaast moet bijna elke installatie per spoor bereikbaar blijven, wat vraagt om een robuust en efficiënt ontwerp.”
Maar daar blijft het niet bij. “Het spoornetwerk staat niet op zichzelf en moet naadloos geïntegreerd worden met wegen, fabrieken en andere infrastructuur”, vertelt Arthur Grooten, projectmanager bij Tata Steel Nederland. “Het totaalplaatje in balans brengen is een uitdagende, maar bijzonder leuke taak. We kijken ernaar uit om deze unieke uitdaging samen met Iv aan te pakken.” De werkzaamheden beginnen op z’n vroegst in 2026.
Lees ook: