Spoorgebruikers gaan meer betalen voor diensten van ProRail
ProRail heeft vrijdag 30 augustus bekendgemaakt hoeveel vervoerders en andere gebruikers in de periode 2026-2029 moeten betalen om gebruik te maken van het spoor. Ook het opstellen van treinen, het halteren op stations en het gebruikmaken van van andere diensten zoals ICT vallen onder deze gebruiksvergoeding.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā
Bent u al abonnee?
Nog meer? Het spoorvervoer wordt onbetaalbaar. Kan ProRail niet eens gaan bezuinigen op zijn eigen overhead? Dat bedrijf is gewoon veel te duur. Twee keer zo duur als InfraBel bijvoorbeeld.
Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt!
@ C. Koelewijn:
Misschien is het verstandiger om eerst eens na te gaan waarom ProRail zoveel duurder is?
Dan zult u ontdekken dat ProRail hier zo goed als niets aan kan doen. Het is namelijk het gevolg van privatisering en āmarktwerkingā in de spoorkennis- en spooronderhoudssector. Iets wat Nederland heel oppurtunistisch wel gedaan heeft, maar Belgie niet. RIB > ProRail werd hierdoor een lege huls. Het ākennistafelzilverā is door NS aan āde marktā verkocht; zie boek Veraart & Van Delden.
@ A.C.F. Sierts – Ja precies. ProRail heeft onderhoud en nieuwbouw niet in eigen huis gehouden, maar alles uitbesteed aan de markt. ProRail bestaat nu alleen nog uit goed betaalde procesmanagers en juristen zonder inhoudelijke kennis, die voor elk wissewasje een (dure) externe partij moeten inschakelen. De “markt” lacht zich waarschijnlijk rot. In BelgiĆ« heeft men dit niet gedaan. En dus lagere kosten.
@C. Koelewijn: het is nog erger: ProRail is 3 a 4 keer zo duur. Infrabel heeft de elektrificatie van het traject Mol – Hamont gedaan voor 30,9 miljoen voor 33 km. Dus 0,9 miljoen per km. Voor de Maaslijn wordt het waarschijnlijk meer dan nu gebudgetteerde 358 miljoen voor ca 61+20 km (wel worden er een paar stukjes verdubbeld en ook dubbelspoor opgebroken). En verdubbeling van 4 km bij Landgraaf kostte meer dan 70 miljoen! Het lijkt erop dat ProRail belang heeft met zo duur mogelijke projecten.
@A.C.F. Sierts: ProRail heeft de boel niet op orde. Projecten gaan mis (HSL, spoor Almelo, Kamperlijntje, Maaslijn, ERTMS, …), onderhoud gaat fout (Havenspoorlijn, Kijfhoek, blusinstallatie Waalhaven, Zeeuwse lijn, Utrecht-Den Bosch, ), IT en communicatie niet op orde, incidentmanagement niet op orde (bijdraad), lijst is eindeloos. Met mooie PR van Voppen en Velthuizen toch weer beheercontract voor jaren veilig gesteld, terwijl Infrabel op alle fronten beter scoort (als ze hadden meegedongen).
Infrabel heeft een eigen leerschool waar mensen vakinhoudelijke kennis op doen over spoorinfra en materieel.
Bij zijn aanstelling meldde Eringa dat hij maar 2 deskundigen bij ProRail had die deskundig waren voor de bovenleiding. Het bijdraad-incident laat zien dat er sindsdien niet veel is verbeterd.