ICE met Pech

Dienstregeling Nederland-Berlijn aangepast vanwege spoorongeval Duitsland

Een ICE trein met pech onderweg.Rob Dammers / Wikimedia Commons

De dienstregeling tussen Nederland en Berlijn wordt dit weekend noodgedwongen versobert vanwege een ongeval tussen twee goederentreinen in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Door de botsing tussen de treinen is er voorlopig geen ICE-treinverkeer mogelijk op het traject tussen Hannover en Berlijn. Over dat traject rijden ook de intercity’s vanuit en richting Nederland.

Een woordvoerder van NS verklaart dat sommige internationale treinen richting Berlijn worden omgeleid. De opgelopen vertraging vanwege het ongeval loopt op tot zo’n anderhalf uur. Wel bestaat er de mogelijkheid om in Hannover over te stappen om van daaruit met een binnenlandse (Regiobahn) te reizen. “In dat geval komt de vertraging nagenoeg te vervallen”, zo stelt NS.

Naast de ICE-verbinding tussen Berlijn en Hannover zijn ook de dienstregeling tussen Berlijn en Zwitserland en die tussen Frankfurt en Kassel aangepast. Volgens de prognose houden de problemen naar verwachting tot zondagavond 20 november aan.

Jelle Rebbers, Corporate Secretary, Manager Communications & Public Affairs bij DB Cargo Nederland, verwijst – na navraag van SpoorPro over het ongeval tussen de goederentreinen – naar zijn Duitse collega’s op het hoofdkantoor van DB in Mainz. Daar komen ze met een opsomming van de opgelopen vertragingen in Duitsland. DB Netz zou volgens Rebbers “zicht hebben op de schade en de verdere afhandeling.”

Vervangende trein na vertraging

Onlangs werden NS en vijftien andere Europese spoorbedrijven het eens over het aanbieden van een vervolgreis zonder extra kosten indien een reiziger vanwege vertraging zijn internationale aansluiting mist.

De spoorwegmaatschappijen hebben afgesproken dat als een reiziger vanwege vertraging zijn aansluiting en reservering mist, de reiziger recht heeft op een plaats in de eerstvolgende trein zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. Voorwaarde voor de nieuwe maatregelen is wel dat de reiziger kan aantonen dat zijn eerste reis daadwerkelijke vertraagd was. Deze maatregel zal naar verluidt in 2025 definitief van kracht zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.