ACM gaat deels mee in klacht RailGood over randvoorwaarden voor gebruik emplacement Venlo

Afbeelding: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort / 504.934

De Autoriteit Consument & Markt heeft woensdag de klacht van RailGood namens een aantal goederenvervoerders deels gegrond verklaard. De kwestie draaide om de randvoorwaarden die ProRail hanteert voor het gebruik van het emplacement Venlo.

De klacht was mede ingediend door spoorgoederenvervoerder CapTrain, dat nadeel heeft van de bepaling uit de randvoorwaarden dat treinen van meer dan 650 op het traject Sittard-Venlo-Duitsland niet van rijrichting mogen veranderen, ook wel het zogeheten kopmaken genoemd.

Volgens RailGood jaagt het korter verdelen of het te laten kopmaken op een verder weg gelegen emplacement de vervoerders onnodig op kosten. De randvoorwaarden zijn er ter bevordering van de doorstroming op Venlo, dat bekend staat als een knelpunt voor de afwikkeling van langere treinen.

‘Bindende aanwijzing’

“De ACM stelt vast dat ProRail de aanvragen voor treinpaden met kopmaken in Venlo heeft afgewezen omdat deze niet aan de randvoorwaarden voldeden. Naar het oordeel van de ACM vereist de in de wetgeving vastgelegde procedure dat ProRail in dat geval de infrastructuur overbelast verklaart en via een capaciteitsanalyse en een capaciteitsvergrotingsplan het capaciteitsprobleem onderzoekt en maatregelen bepaalt om de infrastructuurcapaciteit te vergroten”, zo valt te lezen in de het ACM-besluit.

Doordat ProRail de randvoorwaarden niet via de genoemde procedure heeft geregistreerd, heeft de ACM de klacht van RailGood deels gegrond verklaard. De spoorbeheerder heeft nu de “bindende aanwijzing” gekregen dat het “de randvoorwaarden niet mag toepassen op capaciteitsaanvragen met kopmakende treinen waar deze klacht op ziet.” Andere capaciteitsaanvragen vallen buiten dit besluit en zijn dus komend jaar nog wel gewoon aan de randvoorwaarden onderhevig.

ProRail niet in beroep tegen uitspraak

“RailGood is verheugd met dit besluit van de ACM. Dit besluit helpt het spoorgoederenvervoer zeker verder in zijn ontwikkeling”, zegt de organisatie in een reactie op LinkedIn. “Ondernemen op het spoor moet in Nederland eindelijk eens wind in de rug krijgen in plaats van dat spoorgoederenvervoerondernemers en hun ondernemersorganisatie de ene na de andere barrière moeten slopen.”

ProRail zegt in een reactie de uitspraak van de ACM te snappen en hiertegen niet in beroep te zullen gaan.

“We hebben deze maatregelen genomen ten behoeve van het goederenvervoer, om zo veel mogelijk goederentreinen van 650 meter en langer te faciliteren en tegelijk het risico op vertragingen zo veel mogelijk te beperken. Voor de komende anderhalf jaar hebben we nu afspraken gemaakt met CapTrain. Dit betekent wel dat het risico op vertragingen op de lange sporen toeneemt. Voor de periode daarna gaan we een overbelastverklaring voor de navolgende jaren afgeven, waarna we een capaciteitsvergrotingsplan kunnen opstellen op basis van een te maken capaciteitsanalyse”, aldus de spoorbeheerder.

Het volledige besluit van de ACM lees je hier.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “ACM gaat deels mee in klacht RailGood over randvoorwaarden voor gebruik emplacement Venlo”

Illya Vaes|04.08.22|13:53

Die verplichte consultatie van vervoerders door ProRail en/of de ACM zijn duidelijk (een) papieren tijger(s) als de ACM niets meent te kunnen doen zolang die vakjes op de bureaucratische formuliertjes zijn aangevinkt maar ProRail alle bezwaren altijd naast zich neerlegt, wat ook het geval is bij 99% van de sloopbesluiten (“saneren” betekent “gezond maken” en is dus ONjuist) waar voor veel belastinggeld functionaliteit wordt verwijderd om een fractie ervan in onderhoud te besparen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.