‘Weg vrij voor tijdige realisatie blusvoorzieningen Waalhaven-Zuid’

ProRail heeft nu voldoende financiële middelen om de brandblusvoorzieningen op vijf emplacementen in de haven van Rotterdam op orde te krijgen voor 1 januari. “We hadden nog een tekort. Maar inmiddels is al het geld dat nodig is voor de permanente brandvoorzieningen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschikbaar gesteld”, aldus Jessica van den Bosch, directeur accountmanagement bij ProRail, tijdens het spoorcafé dat eerder plaatsvond tijdens RailTech Europe 2022.

Volgens Van den Bosch zijn de aannemers aan boord en zijn de realisatiecontracten gesloten. Naast Van den Bosch sprak ook John Voppen, ceo van ProRail over investeringen in infrastructuur. Volgens Voppen is het realiseren van de permanente blusvoorzieningen in de haven nu het belangrijkste. “We werken heel hard om klaar te zijn met de blusvoorzieningen op 1 januari. Ik verwacht dat dat gaat gebeuren. Sommige dingen doen we twee keer zo snel als normaal”, aldus Voppen.

Laatste stap

Toch moet er nog verder in het goederenvervoer per spoor geïnvesteerd worden om ervoor te zorgen dat deze modaliteit de concurrentie met het wegvervoer aankan, vindt Voppen. “Het ministerie heeft veel geld geïnvesteerd om verandering teweeg te brengen op de havenspoorlijn. Maar we moeten wel de laatste stap gaan maken. De volgende stap is om vrachtvervoer per spoor competitief te maken. De weg is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan het spoor vanwege allerlei soorten voorschriften. Een machinist op de trein moet hoger opgeleid zijn en voor gebruik van het spoor moet een gebruiksvergoeding betaald worden. Ik wil de twee modaliteiten op hetzelfde niveau krijgen, zodat mensen die voor een bepaalde modaliteit kiezen niet beïnvloed worden door een prijscomponent”, benadrukt Voppen.

Ook is er volgens Voppen veel geld nodig voor investeringen in de bestaande spoorinfrastructuur. “Onze belangrijkste strategie is zo goed als mogelijk gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Daarvoor is modernisering nodig. Als we kijken naar de ondergrond onder de sporen, zien we dat die meer dan honderd jaar geleden is ontwikkeld, gebaseerd op de hoeveelheid treinen die er toen reden. Met de snellere en zwaardere treinen die er nu rijden, moeten we opnieuw over de ondergrond nadenken. Vooral in Nederland, waar de bodem zwak is. We moeten in het bestaande netwerk investeren, in elektrificatie en ERTMS. Ik geloof echt dat we meer treinen op het huidige net kunnen hebben dan nu het geval is.”

Ook Van den Bosch benadrukt dat er nog veel voordelen te behalen vallen. “We hebben proeven gedaan met censoren op ‘niet centraal bediende gebieden’. Daar hebben we als ProRail nu nog niet echt zicht op wat er precies gebeurt. We geven zo’n spoor weg aan een vervoerder en die geeft hem vervolgens weer terug. Door daar censoren te plaatsen, hebben we meer informatie. Bij een pilot op de Botlek zagen we dat we daar, omdat we zoveel meer informatie hadden, zeker 30%, en volgens een collega zelfs 50 procent, meer planbare capaciteit hadden. Dat is voor ons een heel succesvolle businesscase.”

11 miljard

Uiteindelijk is er volgens Voppen 11 miljard euro nodig om meer modernisering op het spoor te kunnen realiseren. “Daar heb ik een paar weken geleden een brief over geschreven naar de regering. We hebben meer geld nodig om het allemaal te doen. We moeten nu keuzes gaan maken.”

Wel benadrukt hij dat het geen zin heeft om die 11 miljard in één keer beschikbaar te stellen. “Als de minister van Infrastructuur en Waterstaat me morgen 11 miljard geeft, redden we het niet als sector. We kunnen het niet allemaal tegelijkertijd. We hebben niet genoeg mensen die werken in de sector en we hebben niet genoeg materiaal. Ook kunnen we het spoor niet twee jaar afsluiten. Dus laten we realistisch blijven en het stap voor stap doen.”

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad NT.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Simone van der Lee is verslaggever, journalist en redacteur voor NT.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.