Een goederentrein komt bij Zevenaar vanuit Duitsland Nederland binnen rijden, foto: Hollandse Hoogte

Weerspiegelt 838 meter lange testtrein de toekomst van het goederenvervoer per spoor?

Een goederentrein komt bij Zevenaar vanuit Duitsland Nederland binnen rijden, foto: Hollandse Hoogte

TX Logistik voerde twee testdiensten uit met een 838 meter lange trein tussen Malmö en Frövi in ​​Zweden. De spooroperator voerde de proefdiensten uit in samenwerking met zijn klant, de Coop-de winkelketen en met de Zweedse transportinfrastructuurautoriteit Trafikverket.

“Een uitbreiding tot 838 meter zou de transportcapaciteit aanzienlijk vergroten en het goederenvervoer per spoor nog efficiënter en aantrekkelijker maken voor verladers”, aldus Lars Winther Sørensen, algemeen directeur van TX Logistik AB.

Onlangs vonden de eerste testritten met de 838 meter lange trein plaats. De trein legde een afstand van 500 kilometer af, beladen met 48 opleggers met levensmiddelen voor Coop. Bovendien reed de trein tijdens de proeven met een vierassige locomotief en bereikte snelheden tot 120 kilometer per uur. Dat is veel sneller dan vergelijkbare tests in andere landen, aldus TX Logistik.

Niet de eerste lange trein in Zweden

De 838 meter lange trein van TX Logistik klinkt indrukwekkend, vooral in de context van het Europese goederenvervoer per spoor dat strengere beperkingen heeft als het gaat om treinlengtes. Het is echter niet de eerste trein van meer dan 800 meter die op Zweedse sporen rijdt.

Vorig jaar rond deze tijd werkten DB Cargo, DB Netze, Trafikverket en Banedenmark, de Deense infrastructuurbeheerder, samen met het testen een 835 meter lange trein tussen Maschen in Duitsland en Malmö in Zweden. De trein reed door Denemarken en over de Sontbrug die het land met Zweden verbindt. Dit kan als een historische gebeurtenis worden beschouwd, aangezien dit de eerste keer was dat zo’n lange trein over deze brug reed.

Over het algemeen is de maximale treinlengte in Zweden 630 meter. Een belangrijke uitzondering is de Ertslijn tussen Luleå en Narvik, waar goederentreinen 750 meter lang kunnen zijn.

Duurzame partner

Wat betreft Coop, de klant van de dienst, is het niet opvallend dat dit bedrijf bij een dergelijke test betrokken was. Coop vervoert haar producten al geruime tijd per spoor in Zweden en dat meer bepaald sinds 2009. Sinds 2012 werkt Coop samen met TX Logistik op de route tussen Bro, nabij Stockholm, en Malmö. Twee jaar geleden verdubbelden de wekelijkse retourritten van deze dienst van tien naar twintig.

“Tegenwoordig wordt 30 procent van onze transporten per spoor afgehandeld”, benadrukt Peter Rosendahl, transportmanager bij Coop Logistik. Het bedrijf wil echter nog meer spoordiensten opnemen in zijn toeleveringsketen en daarom nam het deel aan het specifieke project. “We hopen binnenkort zodoende onze treinlengtes te kunnen verlengen”, aldus Rosendahl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jos Sterk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.