Energievoorziening spoor, foto: ProRail

Energieprijzen bereiken record, spoorgoederenvervoerders passen zich aan

Energievoorziening spoor

Nu de energieprijzen nieuwe recordhoogtes bereiken, staan ​​spoorvervoerders voor nieuwe uitdagingen om hun kosten onder controle te houden. Toeslagen zijn onvermijdelijk geworden, efficiëntie wordt de norm en in sommige landen is het momenteel zelfs aantrekkelijker om een ​​diesellocomotief te laten rijden dan een elektrische.

Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen in 2022 fors gestegen. Het besluit van Nederland en andere Europese landen om Russische olie te verbieden zal naar verwachting in de tweede helft van het jaar de energieprijzen nog verder onder druk zetten. Dit heeft gevolgen voor de brandstofprijzen, maar de prijs van elektriciteit hangt rechtstreeks samen met de stijgende energieprijs. Het spoorgoederenvervoer wordt geconfronteerd
met de gevolgen van beide.

Eerste keer in onze geschiedenis

“Het is voor het eerst in onze 30-jarige geschiedenis dat we onze tarieven halverwege het jaar hebben moeten aanpassen”, zegt Martin Koubek van Metrans. Het bedrijf, dat door heel Europa een treinvloot exploiteert, rekent sinds 1 juni een toeslag op al zijn vervoer.

“Dat was nodig, omdat het niet meer mogelijk was de hoge prijzen op te vangen. We hebben lang gewacht om dit te doen, omdat we op die manier nogal conservatief zijn. Normaal gesproken wijzigen we onze tarieven niet halverwege het jaar, maar we konden er niet meer omheen”, zo legt Koubek uit.

Metrans locomotief

“Prijs electriciteit stijgt harder dan brandstofprijs”

Het is moeilijk om in cijfers te zeggen met wat voor prijsstijging de industrie uiteindelijk te maken krijgt, aangezien dit afhankelijk is van het land en het soort transport. Maar er zijn anekdotes van een drie- of viervoudige stijging van de elektriciteitsprijs, weet Luuk von Meijenfeldt, CEO van locomotiefleasemaatschappij NexRail. “De prijs van elektriciteit stijgt momenteel meer dan de prijs van brandstof.”

In Nederland lijkt het vooralsnog geen grote gevolgen te hebben voor de afbouw van fossiele brandstoffen, maar in sommige landen waaronder Hongarije en Duitsland, is het momenteel nog aantrekkelijker om een ​​diesellocomotief te laten rijden in plaats van een elektrisch voertuig. Von Meijenfeldt: “Dat betekent niet dat spoorwegondernemingen hun elektrische eenheden aan de kant zetten. De dieselaggregaten zijn vaak oud en kunnen niet meer op een efficiënte manier draaien. Wat je ziet is dat energie-efficiëntie nu een veel grotere rol gaat spelen bij de keuze voor rollend materieel.”

Nexrail locomotief
NexRail locomotief. Bron: NexRail

Hoogste prijsstijging in Hongarije

In Hongarije, waar de prijsstijgingen voor elektriciteit het grootst zijn, zijn exploitanten van spoorgoederenvervoer zich terdege bewust geworden van de noodzaak om efficiënter te werken. “Door de verviervoudiging van de elektriciteitskosten is elke ongeplande stop, vertraging en versnelling als gevolg van een langzaam signaal veel duurder voor spoorwegmaatschappijen dan voorheen”, zegt de Hongaarse branchevereniging Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

“Helaas heeft de Russische invasie van Oekraïne de prijs van elektriciteit verder verhoogd, dus wordt een verdere prijsstijging van vijfentwintig tot dertig procent verwacht op basis van de trend over de eerste maanden van 2022. Dus alleen de kosten van elektrische tractie kunnen zo’n 22 procent van de verkoopinkomsten van goederenvervoerders wegnemen.”

Rol van het spoor

Positief is dat sommige transportanalisten verwachten dat aanhoudend hoge energieprijzen een revolutionaire verschuiving in het transportwezen zal veroorzaken. De verwachting is dan ook dat aanzienlijke nieuwe volumes naar het spoor zullen verhuizen, aangezien nieuwe technologie meer efficiëntie en lagere emissies mogelijk maakt.

Ondanks de uitdagingen die voor ons liggen, noemt Fatih Birol, uitvoerend directeur van het International Energy Agency (IEA), de voordelen die het spoor kan opleveren bij het overwinnen van de energiecrisis. Birol benadrukt dat er aanzienlijke voordelen te behalen zijn voor de energiesector en het milieu. Door energiebronnen te diversifiëren en efficiëntere mobiliteit te bieden, kan het spoor het energieverbruik van het vervoer verminderen en de uitstoot van koolstofdioxide en verontreinigende stoffen verminderen, concludeert hij.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.