Spoorgoederenvervoer in Rotterdam

Goederenvervoer per spoor kan profiteren van recordprijzen voor diesel

Bron: Port of Rotterdam, meegestuurd met persbericht

Nu de dieselprijzen in mei nieuwe recordhoogtes bereikten, staan ​​vrachtvervoerders per spoor voor nieuwe uitdagingen om de brandstofkosten onder controle te houden.

Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn de dieselprijzen in 2022 sterk gestegen. Waardoor de prijs per liter nieuwe recordhoogtes bereikten. Het besluit van Europese landen om Russische olie te bannen, zal naar verwachting de dieselprijs in de tweede helft van het jaar nog meer onder druk zetten.

Bij de aankondiging van het verbod verklaarde de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, dat de invoer van Russische ruwe olie binnen zes maanden tot nul zou worden teruggebracht en dat de import van geraffineerde producten, zoals diesel, tegen het einde van het jaar zou eindigen.

Zijn hogere dieselprijzen gunstig voor het spoor?

Deze maand kwam de dieselprijs in de VS boven het niveau van vijf dollar per gallon uit, het hoogste niveau ooit. In Europa worden veel landen voor het eerst geconfronteerd met dieselprijzen van meer dan twee euro per liter.

“Nog hogere prijzen zijn mogelijk”, waarschuwde Bjornar Tonhaugen, hoofd onderzoek naar oliemarkten bij Rystad Energy. “De oliemarkt heeft het potentieel van een EU-olie-embargo nog niet volledig ingeprijsd, dus als het tot wet wordt gestemd, worden in de zomermaanden eens te meer hogere prijzen voor ruwe olie verwacht”.

Nog begin dit jaar overwogen veel spoorgoederenvervoerders om terug te schakelen van elektrische locomotieven naar diesel vanwege de energiecrisis die de elektriciteitskosten in veel markten deed stijgen. De recente druk op de dieselprijzen kan voor sommige exploitanten aanleiding geven tot een heroverweging, aangezien de vooruitzichten voor de toeleveringsketens voor koolwaterstoffen onzeker blijven.

Grote veranderingen in het transport

De invoer van Russische diesel in Europa heeft zijn laagste punt sinds december bereikt en is gedaald tot slechts 770.000 vaten per dag. Tegelijkertijd is de binnenlandse dieselproductie in Europa gestagneerd, waardoor de winstmarges voor raffinaderijen die ruwe olie omzetten in diesel zijn gestegen tot een recordhoogte. Nu de huidige wereldwijde energiecrisis nog geen tekenen van afname vertoont, luidt de consensus dat in het huidige decennium aanzienlijke veranderingen in vervoer en infrastructuur zullen optreden, aangezien de situatie op de markt grondig is gewijzigd.

Een van de vooruitzichten is dat de aanhoudend hoge energieprijzen een dramatische verschuiving in het transport zullen veroorzaken, waarbij aanzienlijke nieuwe volumes naar het spoor zullen verhuizen, aangezien nieuwe technologie een betere efficiëntie en lagere emissies mogelijk maakt.

Ondanks de uitdagingen die voor ons liggen, benadrukt Dr. Fatih Birol, uitvoerend directeur van het IEA, de voordelen die het spoor kan bieden bij het navigeren door de energiecrisis en wees hij op de aanzienlijke voordelen die het spoor kan bieden voor de energiesector en voor het milieu. Door de energiebronnen te diversifiëren en efficiëntere mobiliteit te bieden, kan het spoor het energieverbruik van het vervoer verlagen en de uitstoot van koolstofdioxide en lokale vervuilende stoffen verminderen.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jos Sterk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.