Kraanmachinist op de combinant terminal

Jeugd bepaalt de toekomst van het spoorvervoer

Vorig jaar was het het Europese Jaar van het Spoor, dit jaar is het het Europese Jaar van de Jeugd. Laat dat nou net de groep zijn waarvan het spoorvervoer het moet hebben. Alleen moet dat wel op hun voorwaarden gaan. Dat vraagt om aanpassingsvermogen binnen de sector, maar ook een gouden toekomst, bleek tijdens het Spoorcongres 2022 van RailCargo in het Cinerama Filmtheater te Rotterdam.

Jongeren willen een toekomst hebben, maar ook steeds meer klanten willen weten hoe vervoer beter en schoner kan. Leon Simons, programmamanager binnen de Topsector Logistiek: “Ons programma Carbon Footprinting helpt bedrijven om te meten van de impact van de keuzes van je klanten en hoeveel CO2 dat gaat kosten. Met dit programma laten we bedrijven zien wat de gevolgen voor de wereld zijn en wat de waarde voor hen is. Data delen is hierin ook heel belangrijk, je kunt zoveel meer besparen. Brandstofgegevens ontsluiten is wel een dingetje. Van de binnenvaart weten we al meer, komend jaar staat het spoor op het programma. Hopelijk gaan veel bedrijven helpen door hun data te delen.”

Software

Martijn Spee van Ricoh vertelt dat zij daar al druk mee bezig zijn: “Je hebt vooral software nodig om dit te berekenen. Hoe meer data je hebt, hoe beter je dat kan berekenen. Maar hoe meer data je hebt, hoe meer software je ook weer nodig hebt. Je wilt de emissie van vervoerders krijgen om en die moeten gebaseerd zijn op de consumptie. Daar zijn niet alle vervoerders klaar voor. Klanten willen weten hoe betrouwbaar de data zijn die we gebruiken. Het is daarom belangrijk dat je als sector hetzelfde communiceert. Duurzaamheid is geen keuze meer, maar een must.”

Zo heeft Solines met de spooraansluiting 1000 vrachtwagenbewegingen van de weg gehaald, vertelt Annette van Ketel van Port of Moerdijk “Met de uitbreiding van het emplacement, wat in de planning staat om gerealiseerd te worden, willen wij met onze klanten in 2030 groeien naar 6000 treinen op jaarbasis.”

“We kijken ook naar bedrijven die nu nog niet per spoor vervoeren, voor wie we de last mile zouden kunnen faciliteren. Daarover praten we met verschillende bedrijven en stakeholders aan de spoorgoederentafel, een nieuw concept om beter samen te werken.”

Genoeg personeel

Om genoeg personeel binnen te halen, is er meer aandacht nodig. Vorige maand is de Rail Cargo Academy gestart door Frans de Jong: “Vorig jaar zijn we daaraan begonnen. Daarmee willen we het spoorvervoer beter op de markt zetten. Vandaag krijgt de eerste lichting hun certificaat uit handen van staatssecretaris Vivianne Heijnen.”

De personen die daar iets over kunnen zeggen is marketingcommunicatie adviseur Wietse en studente Isa die aanwezig waren. Isa studeert Logistiek op de Hogeschool Rotterdam: “De sector mag wel iets trotser zijn op zichzelf, daarmee krijg je ook aandacht. Deel mooie verhalen met anderen via social media.”

“We zijn bezig met de campagne The future is ours”, vertelt Isa. “Ik wist helemaal niet dat het spoorgoederenvervoer bestond, maar nu vind ik het erg leuk. Zoals ze zeggen: als je er eenmaal in zit, kom je er bijna niet meer uit. Een stagevergoeding geven helpt wel om stagiaires binnen te halen.”

Daarnaast kan de spoorsectoren ook mensen uit andere sectoren halen. Wietse: “Ik deed de hotelschool omdat ik niets beters kon bedenken. Nu zit ik hier en dat bevalt heel goed.’ Ook Matthew Harteveld (Bertschi) ziet potentie in personeel uit andere sectoren: ‘We leiden zelf ook mensen op. Jongeren die geïnteresseerd zijn in transport, laten we graag zien wat het inhoudt. Ze lopen stages in meerdere sectoren binnen het railtransport, dat maakt ze enthousiaster. Ook een vast contract aanbieden helpt om mensen binnen te halen.”

Duurzaamheid

Om zo duurzaam mogelijk te werken, zijn er andere manieren behalve emissiereductie. Rob Ververgaart van ECS Logistics: “Door ladingen van verschillende bedrijven samen te voegen tot de ideale lading qua lengte en gewicht, bespaar je. Als je wilt opschalen is het belangrijk welke terminals je kiest. Rotterdam verbindt je met Engeland en Ierland. Wenen is ook een terminal waardoor je naar Hongarije en Turkije kunt. Bij beide heb je een groot achterland wat je kunt bedienen. In 2025 willen we 40 procent van onze transporten via rails laten gaan. Er is nog wel wat capaciteit op de routes, maar vooral de terminals lopen vol. Het is dus zoeken naar alternatieven.”

“Het zal allemaal digitaler moeten”, stelt Arno van Rijn van European Gateway Services. “Ik verwacht meer volume op het spoor, dan is het nodig om slimmer te werken. Dat kan door meer boxen op een trein te zetten en dat wordt mogelijk als je real time data deelt. Ook een goede planning helpt hierbij waarbij je gebruik maakt van het voorspellend vermogen. Voor de volgende stap zijn meer jongeren nodig, die hebben meer met digitalisering van nature. Die mensen vind je vaker in de binnenstad, daar kun je op inspelen door daar een kantoor te openen.”

Vliegtuigindustrie

Vanuit het Maatregelenpakket Goederenvervoer is Rail Connect gaan kijken naar wat er ontbreekt en wat er fout gaat. Oprichter Philip Hupkes: “Wij brengen terminals, operators en vervoerders bij elkaar om hen te laten zien dat we nu veel capaciteit laten liggen. In de vliegtuigindustrie zagen we hetzelfde; iedereen was concurrent van elkaar tot bleek dat het samen veel efficiënter en duurzamer kon en kan. Andere partijen die zich hierbij aan willen sluiten, zijn van harte welkom.”

Op dierendag, 4 oktober, gaat de film Wild Port of Europe in première. Regisseur Willem Berents over deze film en het maken ervan: “Vooraf had ik het idee dat industrie, haven en natuur elkaar uitsluit, maar tot mijn grote verbazing is dat helemaal niet het geval. Ook bedrijven in de haven zijn verbaasd. Ik zag reeën, vossen, hazen en patrijzen. In het water leeft ook van alles, zoals zeehonden die in Rotterdam te luieren in de zon. Natuur is onverschrokken en is daar waar ruimte is, dus overal. Er is heel veel rijkdom aan natuur, dat verbaasde mij enorm.”

Algemeen directeur Ferdinand van den Oever van Port of Moerdijk was zich wel bewust van de natuur: “Wij hebben heel bijzondere orchideeën in de buurt die wij een handje helpen door meer natuur aan te leggen en met kleine dingetjes als vogelkastjes.”

SpoorProTV wijdde vorige maand een uitzending aan het Europese Jaar van de Jeugd:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Joke Heikens

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.