Infra op Orde in SpoorProTV

ProRail: Na Infra op Orde heeft Havenspoorlijn vergelijkbare kwaliteit als reizigersnet

Infra op Orde in SpoorProTV

“De situatie van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven is zodanig slecht dat het op dit moment niet mogelijk is om op onderhoudswaarde te contracteren”, zei directeur Accountmanagement Jessica van den Bosch van ProRail woensdag in de uitzending van SpoorProTV. Het project Infra op Orde gaat er volgens haar voor zorgen dat de Havenspoorlijn dezelfde kwaliteit krijgt als het overige spoor in Nederland, zodat het daarna op een goede manier kan worden onderhouden. 

In opdracht van ProRail is in 2021 gestart met het project Infra op Orde dat is verdeeld over drie pakketten, ieder uitgevoerd in een jaar. Volgens projectmanager Ben van Hooijdonk is in het eerste jaar een grote inhaalslag gemaakt. “We hebben dat gedaan door de productie bovenop de gewone productie uit te voeren en ad hoc treinvrije periodes aan te vragen.” Per jaar worden er volgens hem zo’n dertig wissels, diverse overwegen en kilometers spoor aangepakt. “Voor werkpakket 1 hebben we nu 93 procent afgerond”, aldus Van Hooijdonk.

Voor werkpakket 2 en 3, die in 2022 en 2023 in de planning staan, wordt volgens hem meer naar het reguliere proces gegaan waarbij treinvrije periodes in de jaardiensten worden opgenomen.

Rode vlag gaat regelmatig in het spoor

Ondanks al het harde werk komt het toch nog regelmatig voor dat in de Rotterdamse haven de ‘rode vlag’ het spoor in moet, wat betekent dat er geen treinen mogen rijden, omdat de veilige berijdbaarheid van het spoor in gevaar is. Dat gebeurde ook afgelopen dinsdag toen na ritten met een meettrein bleek dat een aantal wissels op de Rotterdamse Havenspoorlijn versleten waren. Operationeel directeur Pieter Hazejager van Rail Force One vertelt in een videoreportage dat de spoorvervoerders dagelijks problemen met de infra ervaren.

Ook directeur Hans-Willem Vroon beaamt dit. “Aan de ene kant heb je een project wat goed loopt. Daar zijn we ProRail ook erkentelijk voor. Maar aan de andere kant zie je dat het aantal hinderlijke storingen gewoon toeneemt. We hebben er dit jaar op de hele Betuweroute, inclusief Havenspoorlijn, alweer 100 gehad. En op de Havenspoorlijn zelf zo’n 80. We hebben dus eigenlijk de helft meer hinderlijke storingen dan vorig jaar”, vertelt hij.

“Af en toe zakken we echt door het ijs”, blikt van Den Bosch terug op de storing van dinsdag. “Dan zijn dat wissels zo slecht dat ze echt niet meer bereden kunnen worden. Dan zijn we dus net te laat. De wissels waren zo slecht dat we niet meer de veilige berijdbaarheid konden garanderen. Dan krijg je weer een rode vlag-situatie. Dat willen we natuurlijk voorkomen dus vandaar dat we heel hard aan het vernieuwen zijn.” Volgens haar heeft de Havenspoorlijn nog te maken met “een broze situatie” en is het voor de vervoerders “erg zuur als er dan toch weer een rode vlag het spoor in moet”.

Op de vraag of deze meettreinen niet kunnen voorspellen wanneer onderdelen in het spoor aan vervanging toe zijn, geeft ze aan dat dit helaas niet altijd mogelijk is. “De metingen geven verschillende categorieën afwijkingen aan. Idealiter wil je dat er categorieën naar boven komen, waarbij het herstel binnen twee weken moet gebeuren, want dan kan het in een reguliere onderhoudsnacht.” Helaas komt het volgens haar soms ook voor dat onderdelen met spoed vervangen moeten worden, omdat er anders onveilige situaties kunnen ontstaan.

Bekijk hier de uitzending terug:

‘Havenspoorlijn moet op onderhoudswaarde worden onderhouden’

In een videoreportage wijst directeur Hans-Willem Vroon van RailGood erop dat de Havenspoorlijn op veiligheidswaarde wordt onderhouden, terwijl dit op onderhoudswaarde zou moeten gebeuren. Van den Bosch geeft aan dat “daar een structureel issue zit”. “De situatie was in de haven zodanig slecht in de haven dat we dat niet op onderhoudswaarde konden contracteren.”

“Dat zou er op neerkomen dat je de hele verantwoordelijkheid bij de aannemer neerlegt en met zoveel achterstallig onderhoud is dat niet af te prijzen voor de markt.” Met de werkpakketten in Infra op Orde wordt het spoor in de haven volgens haar zo snel mogelijk op pijl gebracht, waardoor er daarna weer op onderhoudswaarde kan worden gecontracteerd. “Daardoor krijgen we dezelfde situatie als in de rest van het land en hebben we een flinke buffer, zodat de aannemer het goed kan onderhouden.”

Ze wijst erop dat een van de deelprojecten binnen Infra op Orde erop gericht is dat de contractering opnieuw wordt neergezet. Van Hooijdonk meldt dat na de afronding van Infra op Orde in 2023 het spoor overgaat naar het reguliere onderhoud, waarvoor nu al de voorbereidingen worden getroffen. De vernieuwing van het spoor in Infra op Orde zorgt er volgens hem voor dat de aannemer vanaf dat moment met een schone lei kan beginnen en met veel minder storingen te maken zal hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: Na Infra op Orde heeft Havenspoorlijn vergelijkbare kwaliteit als reizigersnet”

Pat Rick|21.04.22|12:48

De gang van zaken bij ProRail is allerminst positief. Op de meest belangrijke fronten moet men verbeteren: onderhoud, projecten, verkeersleiding. Helaas ligt de focus nu bij PR en business development (meer geld vragen). NL krijgt te weinig waar voor het mobiliteitsbudget. Waarom kan Infrabel elektrificatie 3 maal goedkoper tegen hogere specs? De grootste uitdaging voor de R’damse haven is niet Antwerpen dat geholpen wordt door Infrabel, maar ProRail

A C F Sierts|21.04.22|13:45

Dit is ronduit verbijsterend…
Er is maar 1 partij verantwoordelijk voor deze beschamende stand van zaken, en dat is ProRail. Hoe heeft dit in vredesnaam zover kunnen komen? Ook 20 jaar terug was Achterstallig Onderhoud een hot topic. Iedereen sprak er schande van en talloze extra miljoenen stroomden richting infrabeheer. Worden daar alleen maar directeuren, managers, aanbestedingsdeskundigen en communicatiemedewerkers van betaalt ? Waar blijft al dat geld ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.