Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds
Foto: North Sea Port
Het grensoverschrijdende spoorgoederenproject in North Sea Port, dat Zeeuws-Vlaanderen met Gent verbindt, krijgt 105 miljoen euro uit het Groeifonds van de overheid. Dat heeft North Sea Port donderdag bekendgemaakt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Goed om de ontbrekende schakel Axel-Zelzate te realiseren. En laten we de Belgen ook meehelpen aan personenvervoer Terneuzen – Gent, door de NMBS. NS zal hier toch geen interesse in hebben. Wellicht kan dit het goedkoopste gerealiseerd worden met Automatic Train Operation, maar dan moeten de Belgische vakbonden dit wel toestaan
@Pat Rick, in 1939 is het gedeelte in Nederland van het traject Gent – Terneuzen gesloten en in 1961 viel het doek voor het gedeelte Wondelgem – Zelzate (B). De lijn Sint-Niklaas – Hulst – Terneuzen heeft wat betreft reizigersverkeer in 1948 het lootje gelegd.
Doortrekking van bijvoorbeeld tramlijn 1 vanuit Gent via Rabot richting Terneuzen is geen optie, omdat de spoorbreedte 1000 mm is. Door de verspreide bebouwing in North Sea Port tussen Gent en Terneuzen is deze optie volstrekt kansloos.