Een goederentrein op North Sea Port

Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds

Foto: North Sea Port

Het grensoverschrijdende spoorgoederenproject in North Sea Port, dat Zeeuws-Vlaanderen met Gent verbindt, krijgt 105 miljoen euro uit het Groeifonds van de overheid. Dat heeft North Sea Port donderdag bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds”

Pat Rick|15.04.22|11:00

Goed om de ontbrekende schakel Axel-Zelzate te realiseren. En laten we de Belgen ook meehelpen aan personenvervoer Terneuzen – Gent, door de NMBS. NS zal hier toch geen interesse in hebben. Wellicht kan dit het goedkoopste gerealiseerd worden met Automatic Train Operation, maar dan moeten de Belgische vakbonden dit wel toestaan

Ron Swart|19.04.22|14:26

@Pat Rick, in 1939 is het gedeelte in Nederland van het traject Gent – Terneuzen gesloten en in 1961 viel het doek voor het gedeelte Wondelgem – Zelzate (B). De lijn Sint-Niklaas – Hulst – Terneuzen heeft wat betreft reizigersverkeer in 1948 het lootje gelegd.
Doortrekking van bijvoorbeeld tramlijn 1 vanuit Gent via Rabot richting Terneuzen is geen optie, omdat de spoorbreedte 1000 mm is. Door de verspreide bebouwing in North Sea Port tussen Gent en Terneuzen is deze optie volstrekt kansloos.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds | SpoorPro.nl
Een goederentrein op North Sea Port

Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds

Foto: North Sea Port

Het grensoverschrijdende spoorgoederenproject in North Sea Port, dat Zeeuws-Vlaanderen met Gent verbindt, krijgt 105 miljoen euro uit het Groeifonds van de overheid. Dat heeft North Sea Port donderdag bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds”

Pat Rick|15.04.22|11:00

Goed om de ontbrekende schakel Axel-Zelzate te realiseren. En laten we de Belgen ook meehelpen aan personenvervoer Terneuzen – Gent, door de NMBS. NS zal hier toch geen interesse in hebben. Wellicht kan dit het goedkoopste gerealiseerd worden met Automatic Train Operation, maar dan moeten de Belgische vakbonden dit wel toestaan

Ron Swart|19.04.22|14:26

@Pat Rick, in 1939 is het gedeelte in Nederland van het traject Gent – Terneuzen gesloten en in 1961 viel het doek voor het gedeelte Wondelgem – Zelzate (B). De lijn Sint-Niklaas – Hulst – Terneuzen heeft wat betreft reizigersverkeer in 1948 het lootje gelegd.
Doortrekking van bijvoorbeeld tramlijn 1 vanuit Gent via Rabot richting Terneuzen is geen optie, omdat de spoorbreedte 1000 mm is. Door de verspreide bebouwing in North Sea Port tussen Gent en Terneuzen is deze optie volstrekt kansloos.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.