Een goederentrein op North Sea Port

Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds

Het grensoverschrijdende spoorgoederenproject in North Sea Port, dat Zeeuws-Vlaanderen met Gent verbindt, krijgt 105 miljoen euro uit het Groeifonds van de overheid. Dat heeft North Sea Port donderdag bekendgemaakt.

De regeringen van Nederland, België en Vlaanderen werken samen aan een verbeterde ontsluiting van North Sea Port per spoor. In 2021 werd samen met de regio al een intentieverklaring getekend voor een betere spoorontsluiting in het havengebied tussen Terneuzen en Gent.

Een grensoverschrijdende regio

Op dit moment wordt het gebied rond de grensoverschrijdende haven North Sea Port – van Vlissingen tot aan Gent – ontwikkeld zich tot één grensoverschrijdende regio op het gebied van arbeidsmarkt, woningmarkt, cultuur en zorg. De fusie van North Sea Port tot één Nederlands-Vlaamse haven in 2018 heeft deze ontwikkeling versterkt.

De steun vanuit het groeifonds helpt North Sea Port om duurzaam transport en de leefbaarheid van het havengebied verder te verbeteren. Het project kan in de toekomst ook reizigersvervoer per trein mogelijk maken.

Het besluit van de Nederlandse regering is genomen op advies van de onafhankelijke commissie voor het Nationaal Groeifonds onder voorzitterschap van Jeroen Dijsselbloem. Daarbij is de verwachting meegegeven dat ook in België de komende jaren vergelijkbare stappen worden gezet.

Verbindingen met de buren verbeteren

“Het is fantastisch nieuws dat het Nationaal Groeifonds heeft besloten om 105 miljoen euro te investeren in het grensoverschrijdende spoortraject tussen Terneuzen en Gent”, zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie. “Ik vind het heel belangrijk dat we grensregio’s beter aan elkaar verbinden. Door over grenzen heen te kijken en de verbindingen met onze buren te verbeteren, maken we Nederland in figuurlijke zin een stukje groter en benutten we kansen op het gebied van economie, werkgelegenheid en onderwijs. Dit project gaat daar aan bijdragen, zeker ook omdat op termijn de treinverbinding ook kan worden ingezet voor het grensoverschrijdend personenvervoer.”

“Dit project een grote stap op het gebied van duurzaamheid: Als de treinverbinding er straks ligt, dan scheelt dit per maand tussen de 8000 tot 9000 vrachtwagens die anders over de weg hadden gereden. We doen dit mooie project samen met onze Belgische buren. Ik hoop dat zij van hun kant ook een bijdrage gaan leveren, zodat we onderling nog beter met elkaar worden verbonden.”

Cruciale stap in financiering grensoverschrijdend spoorvervoer

“Met dit besluit van de Nederlandse regering is een cruciale stap gezet in de financiering van dit grensoverschrijdende spoor. Naast economische motieven zet North Sea Port volop in op de verbetering van duurzaamheid en leefbaarheid in en rond het grensoverschrijdende havengebied. Een daling van het vervoer over de weg ten voordele van duurzame alternatieven zoals spoor, is een ambitie die wij met ons strategisch plan Connect 2025 hebben ingezet”, aldus directeur Daan Schalck van North Sea Port.

“Gezamenlijk werken we met de overheden en bedrijven aan de verdere versterking van de regionale en nationale duurzame economisch groei in Nederland, België en Vlaanderen. Ik ben ook hoopvol dat met deze bijdrage Europa dit unieke grensoverschrijdende spoorproject mee zal financieren. Wij zullen ons daar met onze partners en overheden gezamenlijk voor inzetten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Spoorgoederenproject North Sea Port krijgt 105 miljoen euro uit Groeifonds”

Pat Rick|15.04.22|11:00

Goed om de ontbrekende schakel Axel-Zelzate te realiseren. En laten we de Belgen ook meehelpen aan personenvervoer Terneuzen – Gent, door de NMBS. NS zal hier toch geen interesse in hebben. Wellicht kan dit het goedkoopste gerealiseerd worden met Automatic Train Operation, maar dan moeten de Belgische vakbonden dit wel toestaan

Ron Swart|19.04.22|14:26

@Pat Rick, in 1939 is het gedeelte in Nederland van het traject Gent – Terneuzen gesloten en in 1961 viel het doek voor het gedeelte Wondelgem – Zelzate (B). De lijn Sint-Niklaas – Hulst – Terneuzen heeft wat betreft reizigersverkeer in 1948 het lootje gelegd.
Doortrekking van bijvoorbeeld tramlijn 1 vanuit Gent via Rabot richting Terneuzen is geen optie, omdat de spoorbreedte 1000 mm is. Door de verspreide bebouwing in North Sea Port tussen Gent en Terneuzen is deze optie volstrekt kansloos.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.