Volvo-auto's en Lineas-goederentreinen

Infrabel en Belgische overheid investeren 33,5 miljoen in Gentse deel North Sea Port

De Belgische spoorbeheerder Infrabel en de Belgische overheid investeren de komende jaren 33,5 miljoen euro extra in het Gentse deel van North Sea Port. Daarbij moeten nieuwe sporen en aanpassingen zorgen voor een snellere toegang tot de terminals en een betere ontsluiting naar het Europese achterland.

Infrabel wil het goederenvervoer per spoor laten toenemen en investeert daarom in grote goederenstromen. North Sea Port wil dat het aandeel goederenvervoer per spoor toeneemt van 9 tot 15 procent om het vervoer tussen de haven en het Europese achterland te verduurzamen.

Om de ambities van Infrabel en North Sea Port waar te maken, wordt er zowel aan het Kluizendok op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen als aan het Mercatordok op de rechteroever fors geïnvesteerd in spoorinfrastructuur.

Ringspoor en uitgebreide spoorbundels Kluizendok en Mercatordok

Aan het Kluizendok wordt de bestaande bundel om goederentreinen voor te sorteren uitgebreid van vier naar acht sporen met een lengte van 750 meter. In de toekomst is er zelfs een uitbreiding tot zestien sporen mogelijk.

Bovendien komt er een nieuw aan te leggen ringspoor dat aansluit op de ITG-containerterminal naast het kanaal en dat zorgt voor een betere ontsluiting van de bedrijven rondom het dok. Tenslotte komt er een studie voor de aansluiting van het Kluizendok met een nieuw spoor op de bestaande spoorlijn naar Terneuzen.

Ook de spoorbundel nabij het Mercatordok wordt uitgebreid: de zes sporen van de bundel worden verlengd tot 750 meter om onder meer containertreinen een plaats te geven. De uitbreiding laat toe bedrijven zoals Volvo Car Gent, Stukwerkers en DFDS op de lijndienst Gent-Göteborg beter te ontsluiten en de capaciteit via het spoor te verhogen.

Aansluitingen en wissels vernieuwen

Naast de investeringen nabij het Kluizendok en het Mercatordok zal Infrabel nog een aantal bestaande aansluitingen renoveren. De spoorbeheerder maakt het mogelijk om in de toekomst aanvullende spooraansluitingen in de haven te realiseren.

De spooruitbreidingen aan het Kluizendok en het Mercatordok zorgen op termijn voor meer goederenvervoer. Dat vervoer passeert het nabijgelegen rangeerstation Gent-Zeehaven. Daar wordt ook een aantal wissels vernieuwd.

Deze investeringen gaan samen met het afschaffen van spoorwegovergangen op de spoorlijn L204 op de rechteroever naast de R4-Oost. Deze spoorlijn zou in de toekomst een verlenging kunnen krijgen tot in Terneuzen en ter hoogte van ArcelorMittal de R4-Oost kruisen. Ook hier worden studiekosten voor voorzien.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.