Spoorwissels

EU-coronasteun voor spoor mogelijk verlengd

De Europese Commissie heeft voorgesteld om de steunmaatregelen voor spoorbedrijven te verlengen tot 30 juni 2022, met de mogelijkheid deze nog verder te verlengen tot 31 december. 

Het gaat hierbij om de mogelijkheid om de gebruikersvergoedingen voor het spoor te verlagen of af te schaffen, een maatregel die nodig is om de spoorwegsector tijdens de pandemie te blijven steunen. De steunmaatregel zou eindigen op 31 december van dit jaar. Veel organisaties hadden echter om verlenging gevraagd, omdat de spoorsector nog steeds aanzienlijke verliezen lijdt.

Maatregelen zijn nodig

De Europese Commissie heeft deze noodzaak erkend. De commissie schrijft: “Omdat de pandemie nog niet voorbij is en een zekere mate van onvoorspelbaarheid van toekomstige ontwikkelingen voortduurt, is het ook noodzakelijk om aan de Commissie de bevoegdheid te delegeren om de bovengenoemde periode telkens met maximaal zes maanden verder te verlengen, in continuïteit met het bestaande wettelijke kader.”

De Commissie merkt ook op dat zij dergelijke wetgeving niet eerder kon goedkeuren vanwege de “onvoorziene ontwikkeling van de COVID-19-uitbraak en met name de plotselinge opkomst van nieuwe zorgwekkende varianten”. “Verordening (EU) 2020/1429 vereist dat de Commissie het besluit over een eventuele verlenging van de referentieperiode baseert op gegevens die infrastructuurbeheerders moesten verstrekken nadat de helft van de verlenging van de referentieperiode was verstreken.”

De steunmaatregelen kunnen met terugwerkende kracht worden toegepast om de periode na 31 december 2021 te dekken. De juridische tekst van de verordening blijft hetzelfde.

Wat betekent het?

De verordening heeft als doel spoorwegondernemingen te compenseren voor financiële verliezen als gevolg van de coronagerelateerde beperkingen. Het geeft infrastructuurbeheerders de mogelijkheid om de gebruikerskosten voor spoorwegondernemingen kwijt te schelden, te verlagen of uit te stellen. De Commissie heeft het op 7 oktober 2020 ingevoerd en het werd met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020 actief. Het oorspronkelijke plan zou duren tot 31 december 2020. Het werd verlengd tot 30 juni 2021 en daarna weer tot 31 december.

Veel EU-landen hebben de verordening met een positief resultaat aangenomen. Onder hen waren Nederland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Duitsland. Spoorwegverenigingen luiden echter ook de noodklok voor de levensvatbaarheid van infrastructuurbeheerders. Implementatie van de verordening is altijd welkom. Helaas ondervonden infrastructuurbeheerders in landen die het hebben ingevoerd financiële verliezen die zes tot acht keer zo hoog zijn als in landen die dat niet deden. Daarom moeten de lidstaten die de verordening hebben ingevoerd, ook altijd financiële compensatie verstrekken aan de infrastructuurbeheerders.

Dit artikel is eerder verschenen op RailFreight.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU-coronasteun voor spoor mogelijk verlengd | SpoorPro.nl
Spoorwissels

EU-coronasteun voor spoor mogelijk verlengd

De Europese Commissie heeft voorgesteld om de steunmaatregelen voor spoorbedrijven te verlengen tot 30 juni 2022, met de mogelijkheid deze nog verder te verlengen tot 31 december. 

Het gaat hierbij om de mogelijkheid om de gebruikersvergoedingen voor het spoor te verlagen of af te schaffen, een maatregel die nodig is om de spoorwegsector tijdens de pandemie te blijven steunen. De steunmaatregel zou eindigen op 31 december van dit jaar. Veel organisaties hadden echter om verlenging gevraagd, omdat de spoorsector nog steeds aanzienlijke verliezen lijdt.

Maatregelen zijn nodig

De Europese Commissie heeft deze noodzaak erkend. De commissie schrijft: “Omdat de pandemie nog niet voorbij is en een zekere mate van onvoorspelbaarheid van toekomstige ontwikkelingen voortduurt, is het ook noodzakelijk om aan de Commissie de bevoegdheid te delegeren om de bovengenoemde periode telkens met maximaal zes maanden verder te verlengen, in continuïteit met het bestaande wettelijke kader.”

De Commissie merkt ook op dat zij dergelijke wetgeving niet eerder kon goedkeuren vanwege de “onvoorziene ontwikkeling van de COVID-19-uitbraak en met name de plotselinge opkomst van nieuwe zorgwekkende varianten”. “Verordening (EU) 2020/1429 vereist dat de Commissie het besluit over een eventuele verlenging van de referentieperiode baseert op gegevens die infrastructuurbeheerders moesten verstrekken nadat de helft van de verlenging van de referentieperiode was verstreken.”

De steunmaatregelen kunnen met terugwerkende kracht worden toegepast om de periode na 31 december 2021 te dekken. De juridische tekst van de verordening blijft hetzelfde.

Wat betekent het?

De verordening heeft als doel spoorwegondernemingen te compenseren voor financiële verliezen als gevolg van de coronagerelateerde beperkingen. Het geeft infrastructuurbeheerders de mogelijkheid om de gebruikerskosten voor spoorwegondernemingen kwijt te schelden, te verlagen of uit te stellen. De Commissie heeft het op 7 oktober 2020 ingevoerd en het werd met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020 actief. Het oorspronkelijke plan zou duren tot 31 december 2020. Het werd verlengd tot 30 juni 2021 en daarna weer tot 31 december.

Veel EU-landen hebben de verordening met een positief resultaat aangenomen. Onder hen waren Nederland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Duitsland. Spoorwegverenigingen luiden echter ook de noodklok voor de levensvatbaarheid van infrastructuurbeheerders. Implementatie van de verordening is altijd welkom. Helaas ondervonden infrastructuurbeheerders in landen die het hebben ingevoerd financiële verliezen die zes tot acht keer zo hoog zijn als in landen die dat niet deden. Daarom moeten de lidstaten die de verordening hebben ingevoerd, ook altijd financiële compensatie verstrekken aan de infrastructuurbeheerders.

Dit artikel is eerder verschenen op RailFreight.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.