ATO-testen in Oosterhout met Lineas, ProRail en Alstom, foto: ProRail

ATO-test met rangeerloc krijgt vervolg met obstakeldetectie

ProRail, spoorgoederenvervoerder Lineas en leverancier Alstom zijn in de tweede fase beland in een proefproject, waarbij Automatic Train Operation in combinatie met obstakeldetectie wordt getest. De tests gebeuren met een rangeerlocomotief van Lineas in Oosterhout. In deze fase leert het systeem met behulp van slimme algoritmes situaties herkennen die afwijken, meldt een woordvoerder van ProRail desgevraagd.

Spoorvervoerder Lineas, Alstom en ProRail voerden in december 2020 ritten uit, waarbij camera’s op een  rangeerlocomotief de omgeving in kaart brachten. Dat gebeurde met een dieselhydraulische rangeerlocomotief van het type HLR77 op het spoor van het industriegebied in Oosterhout. De data die de camera’s binnenhaalden werden via slimme algoritmes geanalyseerd en voor de volgende proeven gebruikt als onderdeel van het Automatic Train Operation-systeem aan boord van dezelfde rangeerlocomotief. “De software vergelijkt de situatie met de beelden die zijn gemaakt tijdens de eerste proeven”, aldus de woordvoerder.

Systeem gaat objecten herkennen

De ritten zijn ter voorbereiding van een reeks experimenten, waarbij  Automatic Train Operation Grade of Automation 4 in combinatie met obstakeldetectie wordt beproefd. Volgens de woordvoerder heeft het project vanwege corona enige tijd vertraging opgelopen, maar wordt nu verder gegaan met fase 2. In fase 2 moet het ATO-systeem objecten rondom het spoor gaan herkennen.

“Met slimme algoritmes zorgen we ervoor dat het systeem een auto of een wissel in een bepaalde stand op een gegeven moment gaat herkennen. Als je een computer plaatjes van honderden auto’s geeft, dan gaat de computer op een gegeven moment een auto herkennen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het systeem zelflerend wordt”, lichtte projectmanager Sebastiaan van der Zee van Alstom in een eerder interview al toe.

“Met slimme algoritmes zorgen we ervoor dat het systeem een auto of een wissel in een bepaalde stand op een gegeven moment gaat herkennen. Als je een computer plaatjes van honderden auto’s geeft, dan gaat de computer op een gegeven moment een auto herkennen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het systeem zelflerend wordt”, vertelde hij.

De wissels op het emplacement van Oosterhout Weststad zijn niet centraal bediend. Het ATO-systeem moet daarom op een andere manier aan deze informatie komen. Alstom plaatste bij de proef eind vorig jaar ook een testdummy op het spoor, zodat de camera’s ook een persoon op het spoor konden vastleggen.

Verschillende testfases

In het voorjaar van 2022 wordt er verdergegaan met fase 3, waarbij er wordt getest hoe een remming wordt ingezet. In mei is fase 4, waarbij de rangeerlocomotief volledig zelf gaat rijden (ATO GoA4). “Hierbij doet de trein alles zelf. In alle fasen werkt ervaren spoorpersoneel mee, waaronder machinisten”, zegt de ProRail-woordvoerder.

Deze proef is onderdeel van het ATO-programma van ProRail. Volgens de spoorbeheerder is de verwachting dat  met ATO het goederenvervoer per spoor in Europa kan verdubbelen. Binnen het ATO-programma voerde ProRail samen met spoorvervoerders en leveranciers al diverse testen uit met automatisch rijdende treinen, zowel met goederentreinen als reizigerstreinen. De testen bieden volgens de spoorbeheerder inzicht en laten veel potentie zien.

Bekijk hier foto’s van de tests in Oosterhout:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ATO-test met rangeerloc krijgt vervolg met obstakeldetectie | SpoorPro.nl
ATO-testen in Oosterhout met Lineas, ProRail en Alstom, foto: ProRail

ATO-test met rangeerloc krijgt vervolg met obstakeldetectie

ProRail, spoorgoederenvervoerder Lineas en leverancier Alstom zijn in de tweede fase beland in een proefproject, waarbij Automatic Train Operation in combinatie met obstakeldetectie wordt getest. De tests gebeuren met een rangeerlocomotief van Lineas in Oosterhout. In deze fase leert het systeem met behulp van slimme algoritmes situaties herkennen die afwijken, meldt een woordvoerder van ProRail desgevraagd.

Spoorvervoerder Lineas, Alstom en ProRail voerden in december 2020 ritten uit, waarbij camera’s op een  rangeerlocomotief de omgeving in kaart brachten. Dat gebeurde met een dieselhydraulische rangeerlocomotief van het type HLR77 op het spoor van het industriegebied in Oosterhout. De data die de camera’s binnenhaalden werden via slimme algoritmes geanalyseerd en voor de volgende proeven gebruikt als onderdeel van het Automatic Train Operation-systeem aan boord van dezelfde rangeerlocomotief. “De software vergelijkt de situatie met de beelden die zijn gemaakt tijdens de eerste proeven”, aldus de woordvoerder.

Systeem gaat objecten herkennen

De ritten zijn ter voorbereiding van een reeks experimenten, waarbij  Automatic Train Operation Grade of Automation 4 in combinatie met obstakeldetectie wordt beproefd. Volgens de woordvoerder heeft het project vanwege corona enige tijd vertraging opgelopen, maar wordt nu verder gegaan met fase 2. In fase 2 moet het ATO-systeem objecten rondom het spoor gaan herkennen.

“Met slimme algoritmes zorgen we ervoor dat het systeem een auto of een wissel in een bepaalde stand op een gegeven moment gaat herkennen. Als je een computer plaatjes van honderden auto’s geeft, dan gaat de computer op een gegeven moment een auto herkennen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het systeem zelflerend wordt”, lichtte projectmanager Sebastiaan van der Zee van Alstom in een eerder interview al toe.

“Met slimme algoritmes zorgen we ervoor dat het systeem een auto of een wissel in een bepaalde stand op een gegeven moment gaat herkennen. Als je een computer plaatjes van honderden auto’s geeft, dan gaat de computer op een gegeven moment een auto herkennen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het systeem zelflerend wordt”, vertelde hij.

De wissels op het emplacement van Oosterhout Weststad zijn niet centraal bediend. Het ATO-systeem moet daarom op een andere manier aan deze informatie komen. Alstom plaatste bij de proef eind vorig jaar ook een testdummy op het spoor, zodat de camera’s ook een persoon op het spoor konden vastleggen.

Verschillende testfases

In het voorjaar van 2022 wordt er verdergegaan met fase 3, waarbij er wordt getest hoe een remming wordt ingezet. In mei is fase 4, waarbij de rangeerlocomotief volledig zelf gaat rijden (ATO GoA4). “Hierbij doet de trein alles zelf. In alle fasen werkt ervaren spoorpersoneel mee, waaronder machinisten”, zegt de ProRail-woordvoerder.

Deze proef is onderdeel van het ATO-programma van ProRail. Volgens de spoorbeheerder is de verwachting dat  met ATO het goederenvervoer per spoor in Europa kan verdubbelen. Binnen het ATO-programma voerde ProRail samen met spoorvervoerders en leveranciers al diverse testen uit met automatisch rijdende treinen, zowel met goederentreinen als reizigerstreinen. De testen bieden volgens de spoorbeheerder inzicht en laten veel potentie zien.

Bekijk hier foto’s van de tests in Oosterhout:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.