De Combinant terminal in de Antwerpse haven

Reportage: Antwerpse spoorterminal ziet containers opstapelen

De spoorterminal Combinant in de Antwerpse haven is gevuld met containers die al lang op andere plaatsen in Europa hadden moeten staan. Infrastructurele werken op het Duitse spoor verstoren het treinverkeer en leggen een grote druk op de capaciteit van het Europese spoorvervoer. “Dit is niet goed voor het imago van het spoor”, vertelt teamleider Eddy Pietjouw op de terminal in een interview met zusteruitgave RailTech.be.

De meeste chauffeurs die zich aanmelden bij Combinant, hebben containers bij zich. Het gaat in de meeste gevallen om tankcontainers met chemische producten, veelal afkomstig van chemiereus BASF. Toch gaat er ook behoorlijke volumes andere goederen vanuit de Antwerpse terminal op transport naar Oost- en Zuid-Europa.

Spoorwerken in Duitsland drukken capaciteit

“De laatste weken is het uitgaande volume gedaald”, vertelt Eddy Pietjouw teamleider op de terminal. Er wordt 24 uur per dag gewerkt op de terminal in drie ploegen. Zes dagen op de week laden en lossen 3 kranen en een reachstacker containers van treinen en trucks. De terugval in volume heeft niets te maken met een verminderde economie, maar ligt volgens Pietjouw aan infrastructurele werken in Duitsland. “Door de vele werken aan het Duitse spoor, is er de laatste weken enorm veel vertraging in het treinverkeer. Daar hebben alle terminals in Europa last van.”

Intermodale terminal van Combinant in Antwerpse haven

Spoorwerken in Duitsland drukken capaciteit

“De laatste weken is het uitgaande volume gedaald”, vertelt Eddy Pietjouw teamleader op de terminal. Er wordt 24 uur per dag gewerkt op de terminal in drie ploegen. Zes dagen op de week laden en lossen 3 kranen en een reachstacker containers van treinen en trucks. De terugval in volume heeft niets te maken met een slabbakken van de economie, maar houdt volgens Pietjouw verband met infrastructurele werken in Duitsland. “Door de vele werken aan het Duitse spoor, is er de laatste weken enorm veel vertraging in het treinverkeer. Daar hebben alle terminals in Europa last van.”

Lees de volledige reportage bij zustervakblad RailTech.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reportage: Antwerpse spoorterminal ziet containers opstapelen | SpoorPro.nl
De Combinant terminal in de Antwerpse haven

Reportage: Antwerpse spoorterminal ziet containers opstapelen

De spoorterminal Combinant in de Antwerpse haven is gevuld met containers die al lang op andere plaatsen in Europa hadden moeten staan. Infrastructurele werken op het Duitse spoor verstoren het treinverkeer en leggen een grote druk op de capaciteit van het Europese spoorvervoer. “Dit is niet goed voor het imago van het spoor”, vertelt teamleider Eddy Pietjouw op de terminal in een interview met zusteruitgave RailTech.be.

De meeste chauffeurs die zich aanmelden bij Combinant, hebben containers bij zich. Het gaat in de meeste gevallen om tankcontainers met chemische producten, veelal afkomstig van chemiereus BASF. Toch gaat er ook behoorlijke volumes andere goederen vanuit de Antwerpse terminal op transport naar Oost- en Zuid-Europa.

Spoorwerken in Duitsland drukken capaciteit

“De laatste weken is het uitgaande volume gedaald”, vertelt Eddy Pietjouw teamleider op de terminal. Er wordt 24 uur per dag gewerkt op de terminal in drie ploegen. Zes dagen op de week laden en lossen 3 kranen en een reachstacker containers van treinen en trucks. De terugval in volume heeft niets te maken met een verminderde economie, maar ligt volgens Pietjouw aan infrastructurele werken in Duitsland. “Door de vele werken aan het Duitse spoor, is er de laatste weken enorm veel vertraging in het treinverkeer. Daar hebben alle terminals in Europa last van.”

Intermodale terminal van Combinant in Antwerpse haven

Spoorwerken in Duitsland drukken capaciteit

“De laatste weken is het uitgaande volume gedaald”, vertelt Eddy Pietjouw teamleader op de terminal. Er wordt 24 uur per dag gewerkt op de terminal in drie ploegen. Zes dagen op de week laden en lossen 3 kranen en een reachstacker containers van treinen en trucks. De terugval in volume heeft niets te maken met een slabbakken van de economie, maar houdt volgens Pietjouw verband met infrastructurele werken in Duitsland. “Door de vele werken aan het Duitse spoor, is er de laatste weken enorm veel vertraging in het treinverkeer. Daar hebben alle terminals in Europa last van.”

Lees de volledige reportage bij zustervakblad RailTech.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.