Digital Automatic Coupling DAC Knorr Bremse

Hoe gaat de ontwikkeling van de Europese digitale automatische koppeling eruitzien?

Na uitgebreide tests met verschillende prototypes werd afgelopen september het ontwerp van de automatische koppeling van het type Scharfenberg gekozen als basis voor de toekomstige Europese digitale automatische koppeling (DAC). Hoe gaat de ontwikkeling van deze Europese digitale automatische koppeling nu verder?

De introductie van Digital Automatic Coupling (DAC) moet efficiënt, concurrerend en transparant goederenvervoer per spoor in Europa mogelijk maken. Dit is een voorwaarde voor het behalen van milieudoelstellingen in de Europese transportsector. Tegen 2030 moeten bijna een half miljoen goederenwagons in Europa voorzien zijn van automatische digitale koppelingen. Een omvangrijk project.

Internationale samenwerking

Om dit in goede banen te leiden werd het European DAC Delivery Program (EDDP), opgericht onder leiding van Shift2Rail. Hiermee ontstond een ​​uniform platform voor samenwerking. EDDP wordt ondersteund door een breed scala aan organisaties – niet alleen spoorwegmaatschappijen en materieeleigenaren, maar ook infrastructuurbeheerders, onderhoudsbedrijven en de toeleveranciers, evenals branche-organisaties, onderzoekscentra en nationale en Europese overheidsinstanties. Meer dan 50 entiteiten over het hele continent zijn al betrokken en het initiatief staat open voor nieuwe deelnemers.

In 2020 waren er vier verschillende prototypes van digitale koppelingen in competitie. De testcampagnes waren gericht op prototypes van twee Scharfenberg Type-ontwerpen (één gepresenteerd door Dellner Couplers en één door CargoFlex uit Voith), een Type Schwab-ontwerp gepresenteerd door Wabtec (oorspronkelijk ontwikkeld door Faiveley Transport) en het Type SA-3-ontwerp gepresenteerd door CAF MiiRA (die in januari 2021 werd overgenomen door Dellner Couplers). Type SA-3 werd snel uit het selectieproces teruggetrokken.

Andere mogelijkheden

Er werd dan ook gekozen voor het type Scharfenberg, dat al op veel treinstellen voor komt. Maar over andere gerelateerde specificaties moest nog worden beslist. De Scharfenberg-koppeling wordt gepresenteerd als twee prototypes. In een volgende fase zullen fabrikanten specifieke oplossingen presenteren om andere DAC-vereisten en DAC-levenscycluskosten te dekken.

De Europese digitale automatische koppeling is dus niet alleen bedoeld voor het koppelen van wagons zonder handmatige hulp. Ook moet het systeem aan de hand van zijn digitale elementen kunnen verifiëren dat alle wagons nog in de trein zitten en dat er onderweg niets verloren is gegaan. Deze treinintegriteit is een voorwaarde voor de implementatie van ETCS-niveau 3, waardoor detectiesystemen op de grond zoals spoorcircuits of assentellers niet meer nodig zijn.

Haal andere industriëlen binnen

Momenteel nemen drie fabrikanten deel aan het testprogramma “competent in Scharfenberg-type koppelingen” en zouden de volgende ontwikkelingsfase kunnen overnemen. EDDP verwacht dat meer fabrikanten zullen proberen deel te nemen aan het proces om deel te nemen aan de Europese implementatiefase.

Zo ontwikkelt bijvoorbeeld het bedrijf Knorr-Bremse ook zijn DAC op basis van de Scharfenberg-techniek. De door deze firma uit München onderzochte DAC herbergt een datalijn en een elektrische lijn die de hele goederentrein van stroom voorziet, terwijl deze tegenwoordig alleen in passagierstreinen bestaat.

Dit betekent dat fabrikanten naast een DAC voor goederenwagons en een hybride DAC voor locomotieven, een reeks innovatieve automatiseringsopties voor digitale goederentreinen moeten kunnen bieden. Het systeem in ontwikkeling zou een elektropneumatisch (EP) remsysteem, automatische remtests, data- en communicatiediensten en een intelligent energiebeheersysteem mogelijk maken.

In de komende maanden moet duidelijk worden welke de definitieve versie wordt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Frederic de Kemmeter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.