ProRail opnieuw bedrijf met meeste overtredingen milieuwetten in Rotterdamse haven
Voor het tweede jaar op rij is ProRail het bedrijf dat in de Rotterdamse haven het vaakst straf krijgt voor het overtreden van de milieuwetten. In 2021 kreeg ProRail tot nu toe twaalf keer een last onder dwangsom of een boete opgelegd vanwege gevaarlijke situaties.
Dat is vaker dan in 2020, toen dat negen keer gebeurde, en veel meer dan bij de andere 26.000 bedrijven waar de regionale toezichthouder DCMR controles uitvoert. Andere bedrijven krijgen jaarlijks hoogstens twee keer een last onder dwangsom of een boete. Dat blijkt volgens NRC uit cijfers van DCMR Milieudienst Rijnmond.
Brandveiligheid
ProRail beheert in de haven vijf emplacementen – Botlek, Kijfhoek, Waalhaven, Europoort en Pernis – waar regelmatig treinen met chemische stoffen rondrijden. Net als in 2020 schortte het afgelopen jaar onder meer aan de brandveiligheid en kunnen onbevoegden soms ongecontroleerd het terrein op lopen. ProRail werkt bovendien op emplacementen in de Waalhaven en Botlek met ongekeurde koelinstallaties en opslagtanks die kampen met achterstallig onderhoud. Tankplaatsen voldoen soms niet aan de eisen, waardoor stoffen kunnen weglekken.
Ook is het gras op de emplacementen vaak ongemaaid. Dat is gevaarlijk, benadrukt Daan Molenaar, directeur Toezicht en Handhaving van DCMR. „Als lang gras vlam vat, kan een wagon in brand vliegen. Dat kan grote consequenties hebben.”
Blinde vlek
ProRail krijgt al sinds 2017 boetes en lasten onder dwangsommen opgelegd van de omgevingsdienst. Toch blijft het bedrijf slecht presteren. Molenaar: “We hebben gezien dat ProRail sterk focust op de veiligheid van het spoor, de veiligheid van de omgeving is meer een blinde vlek.” Volgens Molenaar zitten bij ProRail geen milieucriminelen die het bewust niet zo nauw nemen met de regels, maar „is het een hele ingewikkelde organisatie waar dingen moeilijk voor elkaar te krijgen zijn”.
ProRail laat aan de krant weten dat er hard wordt gewerkt aan oplossingen, dat die er voor een deel ook al zijn, maar niet altijd even zichtbaar zijn. Zo is er voor de blusvoorziening op Emplacement Waalhaven een tijdelijke oplossing gevonden en wordt er ondertussen gewerkt aan de aanleg van een vaste installatie. Verder zegt de spoorbeheerder veel te maken te hebben met tegenstrijdige wetgeving. Over het maaien van bermen bijvoorbeeld. De ene wet schrijft voor om deze te laten groeien, de ander om deze zo kort mogelijk te maaien.
Lees ook:
- Blustrein emplacement Waalhaven nog tenminste tot 2023 in gebruik
- Jaarrapportage ProRail: toch boetes en dwangsommen ondanks halen KPI’s
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?