
Australische demonstranten blokkeren goederentreinen met kolen
In Australië hebben milieuactivisten de kolentransporten per trein in het vizier. Een groep die zich Blockade Australia noemt heeft inmiddels al zeker twintig ladingen kolen tegengehouden.
De acties zijn bij lokale politici en vervoerders in het verkeerde keelgat geschoten. Jason Ferguson van Southern Shorthaul Railroad zegt in gesprek met een radiostation in Sydney hij te maken heeft met een schadepost van omgerekend 176.000 euro per week.
Tonnen schade per gestopte trein
Pacific National (PN), de vervoerder waarvan Blockade Australia claimt dat ze al twintig treinen tegengehouden hebben, zegt dat de kosten per gestopte trein op 640.000 euro liggen. PN rijdt met treinen die in sommige gevallen ruim 2,5 kilometer lang zijn en meer dan 30.000 ton aan bulkgoed vervoeren.
Dominic Perrottet, de premier van New South Wales, betreurt het gegeven dat gewone mensen hierdoor in hun portemonnee geraakt worden. Daarnaast is zegt Perrottet dat de activisten met hun capriolen niet alleen zichzelf in gevaar brengen, maar ook de hulpdiensten.
De betrokkenen claimen dat Blockade Australia met zijn acties haar doel voorbij schiet. Zo wijzen vervoerders erop dat het spoor de minst milieubelastende manier van transport is.
De volledige reportage lees je op de site van zusterpublicatie RailFreight.
Lees ook:
- Brancheverenigingen: spoor bleef onderbelicht tijdens klimaattop
- Lineas-topman op klimaattop: overheid moet gelijk speelveld transportsector gelijktrekken
- Boris Johnson pakt trein naar Glasgow, na hevige kritiek op privéjet
- Met een privéjet naar Klimaattop: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
- Klimaattrein: “Prijsmaatregelen moeten trein concurrerender maken”
- Wat is de boodschap van de spoorsector bij de Klimaattop?
- Greenpeace wil verbod korte vluchten in EU en meer treinvervoer
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?