Belgische spoorsector bundelt krachten voor verdubbeling spoorgoederenverkeer
Foto: Lineas
Ruim twintig Belgische organisaties, waaronder de Vlaamse havens, Infrabel en ondernemerskoepel VBO, hebben dinsdag de Rail Roadmap 2030 gepresenteerd. Hierin staat wat er voor nodig is om de komende tien jaar een verdubbeling van het spoorvervoer in België mogelijk te realiseren. Langere treinen, digitalisering en elektrificatie van het spoor in de Antwerpse haven zijn onderdeel van het plan.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Zolang niet sprake is van een gelijk speelveld en de de kosten voor het transport over water bij de belastingbetaler terecht komt, is dit het zoveelste initiatief dat beslist geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Momenteel worden o.a. het Julianakanaal & Twentekanaal aangepast voor vier gestapelde containers. De nieuwe sluis in IJmuiden – de grootste ter wereld – komt niet voor rekening van de scheepvaart, inclusief cruiseschepen.