goederentrein Rijn-Alpencorridor

Overlappende werkzaamheden hinderen spoorgoederenverkeer Rijn-Alpencorridor

Het spoorgoederenverkeer op de Rijn-Alpencorridor had dit weekend te maken met aanzienlijke verstoringen door vertragingen bij de bouwwerkzaamheden aan de Nederlands-Duitse grens. Als gevolg hiervan werden tegelijkertijd twee belangrijke grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gesloten. De impact op het internationale goederenvervoer per spoor zal naar verwachting de hele week zichtbaar zijn.

De bouwwerkzaamheden bij Venlo zouden voor het weekend klaar zijn, maar liepen vertraging op. Op maandag 13 september ging de grensovergang Venlo-Kaldenkirchen 72 uur later dan gepland open voor het verkeer. Inmiddels zijn afgelopen weekend de bouwwerkzaamheden in de Duitse stad Emmerich gestart, waardoor de Emmerich-route tijdelijk is afgesloten. Dit werk was gepland en begon op tijd.

De grensovergang via Emmerich en Venlo zijn de twee meest gebruikte routes voor het goederenvervoer per spoor tussen Nederland en Duitsland. In het weekend bleef alleen de route via Bad Bentheim beschikbaar, tot frustratie van de sector. Het sluiten van twee vitale grensovergangen heeft een enorme impact op het goederenvervoer per spoor, zeggen verschillende spelers in de sector.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

kaart werkzaamheden RA-corridor

Bouwwerkzaamheden op 10 september 2021

Frustratie

“DB Netz legt de Europese Rijn-Alpencorridor lam. Ongelooflijk, dit heeft ‘Rastatt-kwaliteit’”, schreef Thomas Knechtel van het Netwerk van Europese Spoorwegen (NEE) dit weekend op Linkedin.

“DB Netz sluit de corridor Rijn-Alpen zoveel mogelijk af door tegelijkertijd de grensovergangen Emmerich en Kaldenkirchen te sluiten. Gisterochtend was al bekend dat de werkzaamheden in Kaldenkirchen vertraging zouden oplopen”, aldus Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie RailGood.

Volgens Vroon waren de Botlek- en Europoortterminals in Rotterdam dit weekend in bedrijf. “Andere goederenstations in en nabij de Rotterdamse haven draaien dan ook op volle toeren. De spoorlogistiek in de grootste haven van Europa zal medio volgende week opnieuw zwaar worden getroffen”, voorspelde hij zondag.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

grensoverschijdend goederenverkeer

Kaart met grensoverschrijdend verkeer vanuit Nederland in 2020

Medewerking

De frustratie van de spoorgoederensector gaat ook over het gebrek aan coördinatie tussen de betrokken infrastructuurbeheerders, aangezien zij noodplannen moeten uitwerken in tijden van lijnafsluitingen. Dat is besloten na het Rastatt-debacle, dat dezelfde route lange tijd platlegde.

Vroon voegde toe dat deze samenwerking nog belangrijker was gezien de bouwwerkzaamheden in België, waardoor de grensovergang bij Aken een beperkte capaciteit had. “Met dergelijke factoren moet rekening worden gehouden bij het plannen van bouwwerkzaamheden.”

“Infrastructuurbeheerders zijn in alle EU-landen anders georganiseerd, en daarom zijn hun plannen totaal verschillend”, zegt Roland Scholten van Rolsch Rail rail-logistics op Linkedin. “Het spoor is niet langer een systeem, maar volledig zelfvoorzienende deelorganisaties.”

“De schade voor klanten en bedrijven is enorm. Nogmaals moet worden benadrukt dat bij werkzaamheden vooraf moet worden gezorgd dat er alternatieve routes zijn en dat reserveonderdelen en mobiele service in positie zijn gebracht voor het geval er iets gebeurt”, aldus Sven Flore van SBB Cargo.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.