
Hoofdrailremmen Kijfhoek hersteld, automatisch sorteren goederenwagons hervat
De reparatiewerkzaamheden aan de twee hoofdrailremmen op rangeerterrein Kijfhoek zijn afgelopen weekend afgerond. Het automatische sorteerproces van wagons voor het wagenladingnetwerk is zondag hervat, heeft ProRail laten weten.
Het automatische sorteersysteem moest woensdagmiddag worden stilgelegd omdat bij een controle scheuren in de twee hoofdrailremmen van het heuvelsysteem werden ontdekt.
Alternatief sorteerproces
Om goederentreinen toch te kunnen laten vertrekken had ProRail in overleg met spoorgoederenvervoerders een alternatief sorteerproces ingericht dat het mogelijk maakt om wagons op de vertreksporen te plaatsen. Dit proces was echter zeer tijdrovend en hiervoor moest extra spoorpersoneel worden ingezet. Dit had een negatieve impact op de punctualiteit van het nationaal en internationaal wagenladingvervoer. De railremmen werden afgelopen weekend gerepareerd, waardoor zondag goederenwagons weer automatisch konden worden gesorteerd.
In mei van dit jaar en in november vorig jaar werden de frames van de hoofdrailremmen van het heuvelsysteem vervangen. In juni vorig jaar werd de draagconstructie van de remmen vernieuwd. “Deze remmen worden heel intensief gebruikt. Om die reden worden ze dagelijks geïnspecteerd of ze nog in orde zijn”, licht een woordvoerder van ProRail toe.
Siemens gaat in 2023 en 2024 het heuvelsysteem op Kijfhoek moderniseren. Daarbij worden zowel het elektronische deel als de mechanische componenten vernieuwd.
Lees ook:
- Automatisch sorteren Kijfhoek niet mogelijk door scheuren in hoofdrailremmen
- Siemens wint aanbesteding voor modernisering heuvelsysteem Kijfhoek
- ProRail vervangt frame tweede hoofdrailrem Kijfhoek
- ILT wil puntensysteem spoorveiligheid in Rotterdamse haven
- Hinder spoorgoederenvervoer door werkzaamheden aan heuvelsysteem Kijfhoek
- ‘Storing Kijfhoek veroorzaakt door ontbrekend onderdeel na montage hoofdrailrem’
- Rapport Crisislab: slechte spoorgoedereninfra door uitgesteld onderhoud en versnipperd beheer
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
ook de derde dwl achter de railrem is vervangen, en er zijn 2 m6 boutjes vervangen in de groepenkast……top voorbeelden van no-news