Terminal van APM Terminals op Maasvlakte II in Rotterdam. Bron: APM Terminals

Hinder voor treinverkeer Maasvlakte vanwege storing blusvoorziening

Het spoorgoederenvervoer op de Maasvlakte is dinsdagmiddag lange tijd verstoord geweest vanwege een storing in de blusvoorziening. ProRail meldt dat er dinsdagnacht een tijdelijke maatregel wordt getroffen, zodat de blusvoorziening voorlopig weer kan functioneren.

Volgens RailGood hebben goederenvervoerders Lineas, LTE, RRF en RFO last ondervonden van de storing. De branchevereniging liet SpoorPro rond rond 13.10 uur weten van ProRail de melding te hebben ontvangen dat treinen op de Maasvlakte stil moesten worden gezet, omdat er een storing was in de blusvoorziening. De spoorbeheerder liet vervoerders daarbij ook weten dat treinen mogelijk zouden worden weggesleept.

Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen is het niet wenselijk dat de blusvoorziening niet werkt. Een woordvoerder van ProRail meldde later op de middag dat vanwege de inzet van een blusauto later op de middag op locatie, het niet langer nodig was om treinen af te slepen.

Tijdelijke oplossing

Een noodaggregaat, dat dinsdagnacht rond 0.00 uur wordt geïnstalleerd, dient als tijdelijke oplossing om de blusvoorziening weer te laten werken. Daarna wordt er verder gezocht naar een definitieve oplossing.

Het euvel in de blusvoorziening werd volgens de woordvoerder ontdekt “bij een routinecheck, waarbij de aannemer constateerde de communicatie tussen de vier pompen niet goed verliep”. “De omgevingsdienst en de brandweer eisen dat ProRail een bepaalde bluscapaciteit heeft. Als de pompen niet goed met elkaar samenwerken, komt het water niet op de goede plek”, aldus de zegsman.

De koppeling tussen de vier pompen is twee jaar geleden aangelegd als verbetering van de bluscapaciteit op de Maasvlakte. Volgens de woordvoerder is dat getest en heeft het tot nu toe goed gewerkt.

RailGood geeft in een reactie aan de ontstane situatie onacceptabel te vinden en hierover met de ProRail-directie in gesprek te willen gaan. “RailGood verwacht van ProRail dat het de ontstane vermogensschade door dit falen compenseert.” Volgens de branchevereniging moet ProRail snel aan de slag met de conclusies uit het Crisislab-rapport, zodat de assetmanagement in de Rotterdamse haven op orde wordt gebracht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Hinder voor treinverkeer Maasvlakte vanwege storing blusvoorziening”

Pat Rick|18.08.21|17:40

ProRail moet zijn zaken beter op orde hebben, vooral technisch. Technische problemen zijn er met de blusvoorziening Waalhaven en bij het emplacement van Kijfhoek. Geen betere manier om de modalshift terug te draaien en meer op vrachtwagens te laden.

Antwerpen lacht zich scheel, zeker nu de spoortunnel de containerterminals op de linkeroever beter ontsluit. Haven van Rotterdam en de Nederlandse economie verdienen beter dan deze wanprestaties. Financieel heeft ProRail de boel zeker wel op orde!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.