Lamborghini in zee met ÖBB Rail Cargo voor verlaging CO2-uitstoot

Lamborghini gaat de koetswerken van zijn Urus-terreinwagen voortaan per trein van Duitsland naar Italië vervoeren in plaats van over de weg. Daarvoor heeft de Italiaanse fabrikant afgelopen vrijdag een overeenkomst met ÖBB Rail Cargo gesloten.

Door het wegtransport te verplaatsen naar het spoor, verwacht Lamborghini de CO2-uitstoot van het transport te kunnen verlagen van 2.234 ton per rit naar 331 ton. Daarmee wordt de uitstoot met 85 procent teruggebracht.

Vervoer per goederentrein

Het koetswerk van de Lamborghini Urus komt in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Zwickau van de band. Het Italiaanse merk is immers onderdeel van het Volkswagen-concern. Vanuit Zwickau worden de carrosserieën per trein naar het Italiaanse Modena vervoerd.

Dat is nog niet de eindbestemming, aangezien Lamborghini in het 21 kilometer verderop gelegen Sant’Agata Bolognese is gevestigd. Om ook het laatste deel van het transport zo duurzaam mogelijk te laten verlopen, worden vrachtwagens ingezet die op vloeibaar aardas (lng) lopen.

Lamborghini-carrosserieën worden op de trein geladen. Foto: Lamborghini

Groen transformatieplan voor elektrische toekomst

De gang naar het spoor is onderdeel van een in mei aangekondigd transformatieplan, waarmee Lamborghini de komende jaren wil overschakelen naar deels elektrische aandrijving. In 2025 moeten de modellen van het merk gezamenlijk 50 procent minder CO2 uitstoten. In de tweede helft van dit decennium volgt ook een volledig elektrische sportwagen. Met de groene transformatie, door Lamborghini Direzione Cor Tauri genoemd, is een investering van 1,5 miljard euro gemoeid.

“Het optuigen van een duurzame aanvoerlijn is een belangrijke stap in ons plan”, zei Lamborghini-topman Stephan Winkelmann over samenwerking met ÖBB Rail Cargo.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.